علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

۴۸ مطلب در مهر ۱۳۸۸ ثبت شده است

حضور و مراقبت جلسه شانزدهم حجم:10.74mb راهنمای دانلود دانلود
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۸۸ ، ۲۲:۰۱
مجنون

در مقام عشقبازی  چون ز من کس پیش نیست

عاشقی مانند  من دلخسته و دلریش نیست


عشق من عشق مجازی نیست چون عشق مجاز

لایق مرد خدای عاقبت اندیش نیست


معتقد هستم که می باید کنم تکمیل عشق

کیش من عشق است و کیشی بهتر از این کیش نیست


میدهم جان  را براه دوست با منت  ولیک

معذرت خواهان که اندر دست جانی بیش نیست


گفت دی صاحبدلی ، چون میکند  عشق نگار

گفتمش بر حال من بین حاجت تفتیش نیست


تا شدم عاشق دلم شد منزل سلطان عشق

گرچه منزلگاه شاهان کلبه درویش نیست


چون علی  در دام عشقش اوفتاد از خود گذشت

آری آری عاشق آن باشد که بند خویش نیست

 

منبع:کتاب انتظار وصل

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۸۸ ، ۲۱:۳۷
مجنون
در تحصیل علوم آن که بطئی است فکر است که عقل نظری است،و آن که سریع است حدس است که انتقال دفعی است.

و در مکاشفات آن که بطئی است سلوک است و ان که سریع است جذبه است. و در ایجاد و ابداع و انشاء آن که بطئی است همت است که العارف یخلق بهمته و آن که سریع است امر است.

پس سعی کن که اول اهل فکر سپس صاحب حدس،بعد آن صاحب سلوک و تا به جذبه برسی و بعد از آن اهل همت شوی تا در نهایت صاحب الأمر شوی که به محضر محضر حضرت صاحب الأمر و الزمان و العصر و السیف که خاتم الأولیا علی الاطلاق است تشرف حاصل نمایی.

إقرأ و ارقه.از تو حرکت از خدا برکت.تا یار که را خواهد و میلش به که باشد .

طهارت را در همه مراتب را بدان نحوی که در کتاب شرح مراتب طهارت(دانلود)مظبوط است،حفظ کن و مداومت داشته باش که خواجه کائنات،خاتم الأنبیا فرمود:بر طهارت مداومت داشته باش که روزی و رزق تو وسعت یابد.

منبع:حامل اسرار ص52

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۸۸ ، ۱۱:۲۴
مجنون
در بحار دارد که کسی آمد نزد امام صادق(ع)که علم نجوم می دانست حضرت فرمود:چه داری؟گفت علم نجوم میدانم.حضرت سوالی از او کرد که:خبر بده آن کسی که (در این مدت که شما آمده اید)در خانه نشسته و در عین حال چهارده هزار عالم را طی کرده کیست؟گفت:نمی دانم.

بعد حضرت فرمود:منم و از کیسه پول او در خانه اش خبر داد. او تصدیق کرد.

بدن در جایش است ولی نفس در سفر است.

صد و ده اشاره ص229

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۸۸ ، ۱۶:۲۴
مجنون
رساله علم و دین در جلد سوم هزار و یک کلمه (آخرین کلمه این جلد)چاپ شده است که ارتباط علم و دین را بررسی میکند،حضرت استاد صمدی آملی(روحی فداه)این رساله را با شیوه بدیع و بسیار قابل توجه شرح کرده اند که آنرا در قالب رساله ای تقدیم میداریم.

برای دانلود کتاب روی عکس زیر کلیک فرمایید.

راهنمای دانلود

حجم:20 مگابایت

فرمت:pdf

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۸۸ ، ۱۶:۱۷
مجنون

برای دیدن سخنرانی بسیار زیبای دکتر الهی قمشه ای در باب اسم و اسماء مظاهر الهی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۸۸ ، ۲۰:۴۵
مجنون
حضور و مراقبت جلسه شانزدهم حجم:6.45mb راهنمای دانلود دانلود
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۸۸ ، ۲۰:۰۷
مجنون
خواجه نصیر الدین گوید:از من پرسیدند مذهب شیطان چیست؟من مطابق قرآن گفتم:شیطان در اصول،اشعری و در فروع ،حنفی است.

أما در اصول چنانچه گفته است:رب بما اغویتنی :که اشعریان نسبت اعمال به خدا دهند و شیطان غوایت را نسبت به خداوند داده است.

أما در فروع چون مأمور به سجده آدم شد،سر باز زد و بین خاک و آتش مقایسه کرد و گفت:أنا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین و حنفیان که تابع ابوحنیفه اند،در فروع دین قیاس جایز دانند.

راقم گوید:امام صادق علیه السلام به ابوحنیفه فرمود:لا تقس فان اول من قاس ابلیس.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۸۸ ، ۱۵:۲۹
مجنون
وقتی در محظر مبارک علامه طباطبایی صاحب المیزان مشرف بودم که سخن از خدمت علمی این اکابر الهی به میان آمد فرمود:آقا آن همه ناملایمات روزگار را چشیده اند و آن همه سنگ حوادث را خورده اند ،و طعن ها و دشنامها از این و آن شنیده اند،و محرومیت ها و آوارگی ها را تحمل کرده اند،ولی دست از گوهر گرانبهای عقیدت ایمانی خود برنداشته اند و با آن همه رنج و سختیها معارفی را که با خون جگر تحصیل کرده اند نوشته اند و گذاشتند و گفتند حق و حقیقت این است که نوشتیم. منبع:مآثر آثارجلد دوم ص156
۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۸۸ ، ۱۴:۵۲
مجنون
حضور و مراقبت جلسه پانزدهم حجم:6.9mb format:mp3 دانلود
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۸۸ ، ۲۰:۵۳
مجنون
معرفت توحیدی
مصحف کریم را گشودیم سوره یوسف از زبان حضرت یعقوب(ع) آمد: ولا تیأسو من روح الله. اهم مطالب در طلیعه امر دو چیز است یکی توحید و دیگر معرفت نفس که تواند مظهر اتم وی گردد.
اما توحید این که سالک با قدم معرفت به جایی رسد که جمع بین تفرقه و جمع کند، و تنزیه از تنزیه و تشبیه نماید. همانطور که کشاف حقایق امام بحق ناطق حضرت جعفر صادق(ع) فرموده است: الجمع بلا تفرقه  زندقه ، و التفرقه  بدون الجمع تعطیل، والجمع بینهما توحید. و این توحید حقیقی اسلامی است و کلام وحی بدان ناطق است که هوالاول و الآخر و الظاهر و الباطن. در بیان آن بتمثیلی اکتفا می کنیم- خاک بر فرق من و تمثیل من-: در عالم رؤیا آنچه که مشاهده می گردند همه از منشئات نفس اند پس قائم بنفس و از شئون وی اند، و چون نفس موجود حی مدرک عالم بذات خود است شئون او نیز با همه کثرتی که دارند حی و مدرک اند و درواقع یک حقیقت بنام نفس است که بصور کثیره درآمده است و خود با این که همه است فوق همه است. این کثرت صور منافی با وحدت شخصیه نفس نیست بلکه هرچه صور بیشتر باشد دلالت بر قوت وحدت نفس می کند. و نفس بر جمیع این صور کثیره قاهر است و همه آنها مقهور وی، پس نفس هر یک آنها است که جز شئون نفس نیستند، و هیچیک آنها نیست که نفس در حد هیچیک محدود نیست. پس نفس را با هر یک از این منشئاتش جمع کردی و از هر یک تفرقه نمودی. و نیز نفس را فقط مجرد ندانستی که از کثرت تنزیهش کنی، و او را در هیچ صورتی از صور کثرت مقید نکرده ای تا قائل به تشبیه بوده باشی بلکه او را از این تنزیه و تشبیه تنزیه نمودی، کثرت غیرمتناهی نظام هستی شئون ذاتیه حق تعالی اند و من عرف نفسه فقد عرف ربه.
معرفت نفس و خودسازی
و اما معرفت نفس اینکه خداوند سبحان فرمود: الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه تفسیر اصیل آن چنانست که جناب صدرالمتالهین درآخر مرحله چهارم حکمت متعالیه که معروف به اسفار است فرموده است: کلمه طیب روح مؤمن است، و عمل صالح معارف عقلیه که او را ارتقاء می دهند و بدانجا می کشانند. این تفسیر براین اساس قویم است که علم و عمل دو گوهر انسان سازند.
انسان کاری مهمتر از خودسازی ندارد و ساختن هر چیز را مایه به حسب آنچیز لازم است مثلا دیوار را سنگ و گل باید و انسان را علم و عمل. انسان تا به لقاءالله نرسیده است بکمال مطلوبش نائل نشده است و لقاءالله  بمعنی اتصاف انسان با وصاف الهی و تخلق او باخلاق ربوبی است. بابا افضل را کلامی کامل در این باب است که: عالم درختیست که بار و ثمره او مردم است و مردم درختی است که ثمره او لقای خدای تعالی است.
در توحید باید مراقبت را تقویت کرد مراقبت تخم سعادت است که در مزرع دل کاشته می شود و سائر آداب و اعمال پروراندن آنست. مراقبت کشیک نفس کشیدن و همواره در حضور بودن است. حدیث نفس مزاحم با مراقبت است. این سخن دل نشین امام صادق- علیه السلام- را باید بر دل نشاند: القلب حرم الله فلا تسکن فی حرم الله غیرالله، حافظ به این حدیث در این بیت نظر دارد:
پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب
تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم
ناگفته نماند که بدن تور شکار و سواری راهوار ما است، مبادا با او چنان کنیم که نه بکار شکار آید و نه تواند سوار را بجائی برساند ره چنان رو که رهروان رفتند، کسی بما نگفت که شب و روز را با یکدانه خرما بسر بریم، در حد اعتدال بدن نیاز به تعیش دارد کلوا واشربوا ولا تسرفوا، انسان کامل آنکسی است که حق هر ذی حق را اداء می کند.
راهکار عملی خودسازی
از این کمترین دستورالعمل خواسته اید، آقای من؛ صدای دهلی را از دور شنیده اید، و از نزدیک هم به انبار کاه برخورد می کنید مع الوصف عدم امتثال را روا ندانستم، به عرض می رسانم که دستورالعمل انسان قرآنست که ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم. داعی تنها دستوری که الان می تواند به حضور جنابعالی عرض کند این است که مراقبت را حفظ بفرمائید یعنی در همه حال مواظب خود بوده باشید که در نزد حقیقت همه موجودات بسر می بری. می دانید که همنشینی مؤثر است، مصاحبت اثر دارد، خوپذیر است نفس انسانی، کسانی که در مصاحبت با ملکوت عالم بسر می برند کم کم ملکوتی می شوند. آن سعادتمندی که چنین معاشرت و مصاحبت را براستی در نهانخانه سر و ذات خود با الله نورالسموات والارض بدست آورده است مترنم به این ترانه است:
گربشکافند سراپای من
جز تو نیابند در اعضای من
اینچنین کس پیوسته در ذکر و فکر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نیاز است و به قول خواجه حافظ:
مرا مگوی که خاموش باش و دم در کش
که مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش
چنین کسی را هیچکاری از حضور بازنمی دارد رجال لاتلهیهم تجاره  ولابیع عن ذکرالله.
باز از امام صادق- علیه السلام- است که: العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله تعالی.
شیخ اجل سعدی به این حدیث گرانقدر در این بیت نظر دارد:
هرگز وجود حاضر و غائب شنیده ای
من در میان جمع و دلم جای دیگر است
آقای من، همچنانکه طلب مجهول مطلق محال است، خطاب به مجهول مطلق نیز چنین است، هر یک از ما شأنی و جدولی از دریای بیکران حقیقت دار هستی می باشیم و از این جدول با او در ارتباطیم، البته
ارتباطی بی تکلیف بی قباس
هست رب الناس را با جان ناس
و از این کانال او را خطاب می کنیم. غرضم از این نکته این است که هر چه عائد ما می شود از کانال وجود خودمان است. این خیال رهزن ما نشود که از خارج ما چیزی عائد ما می گردد. اگر در حالات مراقبت تام تمثلاتی پیش آمد خوش آمد مکتوم بدار که سالک کتوم است، از عارف سرمی رود و سر نمی رود. به عرض برسانم: خوش باش که عاقبت بخیر است ترا.
آقای من، در نزد اولیاء الله مجرب است که اکثار ذکر شریف یا حی یا قیوم یا من لااله الا انت موجب حیات عقل است. وقتی را با خدایت خلوت کن که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی بدر آمده باشد و در حال امتلاء و اشتهاء نباشد در آنحال با کمال حضور و مراقبت و ادب مع الله، خداوند سبحان را بدان ذکر شریف میخوانی، عدد ندارد، اختیار مدت با خود جنابعالی است مثلا در حدود بیست دقیقه یا بیشتر و بهتر اینکه کمتر از یک اربعین نباشد، بیشترش چه بهتر.
قرائت قرآن مجید در شب و روز ترک نشود هر چند بقدر پنجاه آیه بوده باشد. طهارت را حفظ کنید حتی با طهارت بخوابید.
آقای من، باید با تأنی و رفق و مدارا براه بود نه با سرعت و اضطراب. جساره  عرض می کنم هیچ چیز از خدا جز خدا مخواه که چون که صدآمد نودهم پیش ما است، از تو حرکت  از خدا برکت. نامه ها دریافت خواهی نمود. این عطیه فریده ایست که بحضور آن حبیب الله تقدیم داشتم والسلام.
قم- حسن حسن زاده آملی
01 شهرالله المبارک
1403= 1/4/2631
هزار و یک کلمه، حسن زاده آملی، ج1، ص189تا 391
۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۸۸ ، ۱۸:۲۶
مجنون
حضور و مراقبت جلسه چهاردهم حجم:6.11mb format:mp3 دانلود
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۸۸ ، ۰۶:۲۰
مجنون
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۸۸ ، ۰۳:۲۴
مجنون
ای خواجه ره مردم بیدار نه این است         صد بار بگفتیم و دو صد بار نه این است

کالای گرانمایه عشق است به بازار             اینی که تویی مرد خریدار نه این است

این خال و خط و زلف رخ سیمبران است      آن خاط و خط و زلف رخ یار نه این است

خوش نکته یکی سوخته گفتست بخامی         سرگرم به پنداری دیدار نه این است

از شیوه گفتار حسن خوانی و دانی         جانی که بود حامل اسرار نه این است


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۸۸ ، ۰۲:۴۹
مجنون
برای دیدن سخنرانی بسیار زیبای استاد صدیقی(قدس الله نفسه)که به واقع اندیشمندی و عارف مسلک راهنمای سالکان راه خدا بر روی عکس زیر کلیک کنید.

http://img.tebyan.net/big/1388/05/2769159163149156150153249167567518142231.jpg

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۸۸ ، ۱۵:۴۲
مجنون