علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

علامه سیدمحمدحسین طباطبایی از خاندانی دانش‏پرور برخاسته ‏اند و تا چهارده پشت ایشان از دانشمندان و علمای به نام تبریز بوده‏اند. ولادت آن بزرگوار در پایان سال 1321 هجری قمری مصادف با 1282 شمسی بوده است. ایشان در زادگاه خود تحصیلات مقدماتی را به انجام رساند. در سال 1304 رهسپار نجف شدند و ده سال در آن مرکز جهانی علوم اسلامی به تکمیل معلومات خود پرداختند و نزد استادان معروفی مانند نائینی، کمپانی و بادکوبه‏ای دروس بالای فقه و اصول و فلسفه را خواندند. همچنین ریاضیات را نزد سیدابوالقاسم خوانساری و اخلاق و عرفان علمی و تفسیر قرآن کریم را از محضر حکیم و عارف وارسته، حاج میرزا علی آقای قاضی طباطبایی آموختند. سپس در سال 1314 به زادگاه خود بازگشت و به سبب تنگی وضع معیشتی مجبور شدند 10 سال در تبریز بمانند. سپس به قم مهاجرت کردند و تا پایان عمر در آنجا به تدریس علوم عقلی و تفسیر قرآن مشغول بودند.
جهت مطالعه بقیه زندگی نامه علامه طباطبایی و دانلود فیلم و مستند در مورد حضرت علامه طباطبایی به ادامه مطلب مراجعه نمایید
۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۱ ، ۲۰:۱۶
مجنون
بسم الله الرحمن الرحیم



آنکه طبیعتش را بر عقلش حاکم گردانیده است در محکمه هر بخردی محکوم است
کلمه21صد کلمه در معرفت نفس
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۱ ، ۱۳:۵۹
مجنون

آن که را تسلیک نفس به دشت و دمن حضیره قدس است، با حفره لاى و لجن طبیعت چه انس است؟!

کلمه هشتاد و یک صد کلمه در معرفت نفس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۱ ، ۰۰:۵۱
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

آن که با یاد خدا همدم نیست، آدم نیست.

کلمه 79 صد کلمه در معرفت نفس
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۱ ، ۲۲:۵۳
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

الهى خانه کجا و صاحب‏خانه کجا؟ طائف آن کجا و عارف این کجا؟ آن سفر جسمانى است و این روحانى. آن براى دولتمند است و این براى درویش. آن اهل و عیال را وداع کند و این ماسوارا. آن ترک مال کند و این ترک جان. سفر آن در ماه مخصوص است و این را همه ماه و آن را یکبار است و این را همه عمر. آن سفر آفاق کند و این سیر انفس راه آن را پایان است و این را نهایت نبود. آن می  رود که برگردد و این می رود که از او نام و نشانى نباشد. آن فرش پیماید و این عرش. آن محرم میشود و این محرم. آن لباس احرام می پوشد و این از خود عارى می شود. آن لبیک مى‏گوید و این لبیک می شنود. آن تا به مسجد الحرام رسد و این از مسجد اقصى بگذرد. آن استلام حجر کند و این انشقاق قمر، آنرا کوه صفا است و این را روح صفا.سعى آن چند مرّه بین صفا و مروه است و سعى این یک مره در کشور هستى. آن هروله میکند و این پرواز، آن مقام ابراهیم طلب کند و این مقام ابراهیم. آن آب زمزم نوشد و این آب حیات. آن عرفات بیند و این عرصات.آنرا یک روز وقوف است و این را همه روز.آن از عرفات به مشعر کوچ کند و این از دنیا به محشر. آن درک منى آرزو کند و این ترک تمنّى را، آن بهیمه قربانى کند و این خویشتن را. آن رمى جمرات کند و این رجم همزات. آن حلق راس کند و این ترک سر.آنرا لا فسوق و لا جدال فى الحج است و این را فى العمر. آن بهشت طلبد و این بهشت آفرین.لا جرم آن حاجى شود و این ناجى.خنک آن حاجى که ناجى است.

الهی نامه علامه حسن زاده آملی(روحی له الفداه)

۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۱ ، ۰۰:۱۹
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم



زید شحام، حضرت امام باقر علیه السلام را از تفسیر این آیه کریمه فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ ، سؤال کرده است ک‏ه طعام انسان چیست؟ امام در جواب فرمود: بنگرد علمش را از کجا تحصیل مى کند

ص6 رساله ولایت تکوینی
۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۱ ، ۲۲:۳۶
مجنون