علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

توحید قرآنى، توحید صمدى است، و توحید صمدى را در بسیارى از کتب و رسائلى که به قلم این کمترین تحریر شده است از آن جمله در رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم تحقیق و تقریر نموده‏ام؛ اکنون غرضم این است که بر مبناى رصین توحید صمدى، علّیت در حقیقت تشأّن وجود است، و وجود سابق بر هر تعیّن است چنانکه مرحوم متأله سبزوارى در تعلیقه‏اى بر دلیل پنجم ادله تجرّد نفس ناطقه در شرح غرر الفرائد فرموده است: «و العلّیة على ما هو التحقیق هى التشأّن، و الوجود سابق على کلّ التعیّنات». در بند هیجدهم دفتر دل اشارتى بدین کلمه علیا نموده‏ایم:
         بیا یک باره ترک ما سوا کن             خودت را فارغ از چون و چرا کن‏
          به این معنى که نبود ماسوایى             خدا هست و کند کار خدایى‏
          به این معنى که او فردیست بى‏زوج             به این معنى که او جمعیست بى‏فوج‏
         به این معنى که وحدت هست قاهر             نباشد کثرتى غیر مظاهر
          ندانم کیست علّت کیست معلول             که در وحدت دویى چونست معقول‏
          چه اندر کعبه باشى و چه در دیر             ترا قبله است وجه اللّه و لا غیر
          شؤون ذات حق معلول او نیست             عجب از آن که این معقول او نیست‏
          بگویم حرف حق بى‏هیچ خوفى             صمد هست و صمد را نیست جوفى‏
          بیا با یاد او مى‏باش دمساز             بیا خود را براى او بپرداز
          برون آیکسر از وسواس و پندار             که تا بینى حقیقت را پدیدار

کلمه443هزار و یک کلمه

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۱ ، ۱۹:۰۰
مجنون

مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

در همایش بزرگداشت علامه حسن زاده آملی مطرح شد:

علامه حسن زاده آملی فانی در ولایت است

حضرت استاد حسن رمضانی: عالمی همچون علامه حسن زاده آملی که استاد همه علوم است کم نظیر است.


بقیه سخنان استاد رمضانی و عکس های همایش در ادامه مطلب...
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۱ ، ۲۲:۲۸
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

کلمه 312 هزار و یک کلمه:

کاملان را تفرقه از مقام جمع، و جمع از مقام تفرقه، محجوب نمى‏گرداند.
فتبصّر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۱ ، ۱۵:۳۵
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم


راسخون : شاگرد آیت الله حسن‌زاده آملی گفت: دفاعی که ایشان از مقام ولایت در موقعیت‌های مختلف اعم از نوشته‌ها، حضورها، سری و علنی است، بسیار زیبا است. بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی بیش از این که برای ایشان نفع داشته باشد به تعبیر مقام معظم رهبری برای حوزه علمیه نفع دارد.
به گزارش راسخون به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش بزرگداشت مقام علمی آیت الله حسن‌زاده آملی به همت گروه علمی علم، اندیشه و دین، شب گذشته 11 خرداد با حضور مسؤولان نهادهای فرهنگی و حوزوی استان در سالن صبای مشهد برگزار شد.
حجت‌الاسلام علی رضایی تهرانی از شاگردان آیت الله حسن زاده و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: هرچه در آسمان و زمین است برای خدا است، هرآنچه برای خدا است در اختیار و برای آدمی است، آدمی برای خدا است که خود فرمود «خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی» و این یعنی جریان خلقت لهو و لعب نبوده و بالاحق است.
وی افزود: آدمی، گل آفرینش است و در میان آدمیان، انبیا، قافله‌سالاران هستند؛ از این رو بین آنان از نظر اطاعت با خداوند فرقی نیست و تفریق بین خدا و انبیا در لزوم اطاعت ناروا است. پس از انبیا و اوصیا نوبت به وارثان آنان می‌رسد و یکی از برترین تعبیرات درباره عالمان دین جمله «العما ورثه الانبیا» است؛ بین مورث و وارث مناسبتی است و طبیعی است که وارثان پیامبر ختمی از وارثان سایر انبیاء برتر باشند.
این استاد حوزه علمیه خراسان توضیح داد: اگر در روایت داریم که «علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل» و اگر می‌دانیم که برخی از انبیاء از بقیه برتر بوده‌اند به این معنی است که عالمان دین از برخی انبیا بالاتر هستند؛ گویی که این روایت مستند هم نداشته باشد اما با این تعبیر علو رتبه برخی عالمان دین در امت رسول اکرم بر سایر علمای ادیان دیگر و برخی انبیای پیشین مشخص می‌شود.
وی افزود: برهان فلسفی به ما یاد می‌دهد فاقد شیئ معطی شیئ نیست یعنی اگر انسانی خود نیاموخته باشد نمی‌تواند معلم باشد. پس اگر عالمان دین «متعلم علی سبیل النجاه» نبوده و کتاب و حکمت ندادند معلم کتاب و حکمت نیستند. بر همین اساس هرچه عالم دین به کتاب و حکمت عالم‌تر و مزکی‌تر باشد ارثش از نبی خاتم بیشتر است.
شاگرد آیت الله حسن‌زاده آملی تصریح کرد: علم به کتاب و حکمت دو راه بیشتر ندارد راه دراسی که همان آموختن دانش‌های مرتبط حوزوی است و راه وراثی که تزکیه است. بهترین راه مذکی شدن که به نص آیه قرآن مقدمه فلاح است پیگیری تذکیه از راهی است که خود دین معرفی کرده و آن چیزی جز معرفت نفس نیست و راه معرفت نفس نیز محصول سیر و سلوک و عرفان عملی است.
آیت الله حسن‌زاده آملی مدافع ولایت است
وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با شخصیت آیت الله حسن‌زاده آملی گفت: ایشان در هرآنچه گفته شد از تعلم کتاب و حکمت و تعلیم این دو و از تذکی و تذکیه، در اوج است یعنی عالمی عامل، عارفی سوخته و جامع و در یک کلام عالم دینی جامع و در جامعیت کم‌نظیر یا بی‌نظیر است.
حجت‌الاسلام رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: علمای ما دو دسته هستند علمایی که از آنها به دانشمندان جامع تعبیر می‌شود و علمایی که چنین نیستند و فقط فقه یا حکمت کار کرده‌اند. امروز بشر به مشکلی برخورده است که در زندگی استاد حل شده بود.
وی افزود: ایرادی که به علمای گذشته گرفته می‌شد این بود که به علت پرداختن به علوم مختلف دقت نظر از بین می‌رود، اما امروز فهمیده‌اند که باید به میان‌رشته‌ها پرداخت وگرنه نمی‌توان مشکلات را حل کرد و این مطلب در زندگی استاد دیده می‌شد که به تعبیر خودشان در مورد مرحوم آیت‌الله شعرانی نیز صدق می‌کند که فرمودند «استاد ما ذوالفنون بود و در هر فنی مرد آن فن بود».
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: خود ایشان به من فرمودند«آقا! آقا! آنچه از حقایق در کتب حکمی و عرفانی خوانده بودم با ریاضت در جان خود پیاده کردم و یافتم». ایشان ذوقی خدادادی داشتند که از نامگذاری کتاب‌های ایشان معلوم است و در بیش از 30 رشته علمی ورود کرده و در بسیاری از آنها تبحر داشتند.
وی افزود: شهید مطهری در طول عمر خود فقط یک متن تصحیح کرده‌اند اما کمتر کتب حوزوی است که علامه تصحیح نکرده باشند. همچنین تواضع فوق‌العاده ایشان برای ما دیدنی، زیبا، درس‌آموز و بی‌نظیر بود و در اساتید خودم ندیدم که کسی خم شده و پای استاد خود را ببوسد.
حجت‌الاسلام رضایی تهرانی ویژگی بعدی را زمان‌شناسی و مرد انجام وظیفه بودن دانست و گفت: دفاعی که ایشان از مقام ولایت در موقعیت‌های مختلف اعم از نوشته‌ها، حضورها، سری و علنی است بسیار زیبا است. بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی بیش از این که برای ایشان نفع داشته باشد به تعبیر مقام معظم رهبری برای حوزه علمیه نفع دارد.
قدرشناسی، ارمغان انسان کامل
حجت‌الاسلام رمضانی از شاگردان ویژه علامه حسن‌زاده آملی و استاد عرفان حوزه علمیه قم نیز در این همایش با اشاره به حدیث «من تعلم و عمل و علم لله دعی فی ملکوت السموات عظیما» از حضرت صادق(ع) گفت: کسی که در مسیر علم، تعلیم و عمل برای خداوند قدم برمی‌دارد عظمت ملکوتی (در برابر عظمت مُلکی) پیدا می‌کند. تعظیم عالم در حقیقت حرکت در راستای صداقت و راستی یعنی تطبیق بین مقام ثبوت و اثبات است.
وی افزود: کسانی که با ایراد اشکالات و بیان برخی از عبارات متشابه که باید در مجالس تخصصی و فنی دنبال شود، عزیزی را تقبیح می‌کنند که تمام شخصیت‌هایی که در مقام ثبوت و اثبات دارای موقعیت فوق‌العاده هستند به بزرگی او اعتراف دارند، در حقیقت کوری و بی‌لیاقتی خود را ثابت کرده‌اند.
وی در خصوص شخصیت آیت الله حسن زاده توضیح داد: ایشان در مقام علمی سرآمد بود، برای طلب علم مرزی نمی‌شناخت، آنچه مربوط به علم است اعم از استاد، کتاب، قلم و دفتر را محترم می‌شمارد، در حضور اساتید نهایت تکریم را اعمال کرده، به خود اجازه نمی‌داد تکیه به دیوار زده، چهارزانو بنشیند و بیش از حد معمول سؤال نمی‌پرسید.
استاد حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های عرفان اسلامی که علامه حسن زاده آملی در آن سرآمد است، قدرشناسی مقام انسان کامل می‌باشد؛ قدرشناسی ارمغانی است که انسان کامل برای سایر انسان‌ها آورده است.
همچنین حجت‌الاسلام یزدان‌پناه از شاگردان علامه و مدیر گروه عرفان مؤسسه امام خمینی(ره) در باب مقام علمی علامه حسن‌زاده آملی گفت: آنچه در وجود ایشان می‌بینیم ریشه‌ای دیرینه دارد که شناختن آن مطلوب خود ایشان است. شکل‌گیری چنین شخصیت‌های جامعی بین شهود، علم و تعبد، در حقیقت ریشه در بزرگان و عالمان دینی قبلی یعنی اساتیدشان دارد.
گفتنی است، در پایان این همایش میزگردی با حضور سه سخنران همایش برگزار و پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد. همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاهی نیز از آثار آیت الله حسن‌زاده آملی برپا شد./7432

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۱ ، ۲۳:۲۷
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

در روایت از حضرت امام جواد علیه السلام مروى است که فرمود از میان دو مرد که در دین و فضائل برابر باشند برتر نزد خداوند آن باشد که در علم ادب ماهرتر بود، راوى گفت:

گفتم فدایت شوم فضل ادیب را نزد مردم دانستم که در مجالس و مجامع او را گرامى دارند اما نزد خداى تعالى چگونه؟ فرمود چون ادیب قرآن را چنانکه نازل شده است مى‏خواند و دعاى را هم لحن نمى‏آورد و غلط نمى‏خواند و دعاى ملحون سوى خداوند تعالى بالا نرود.

نکته 22 هزار و یک نکته

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۱ ، ۲۲:۲۵
مجنون
بسم الله الرحمن الرحیم
بحقیقت برو و بگو آمدم، اگر گفتند اینجا چرا آمدى بگو بکجا روم و بکدام در رو کنم‏
          این ره است و دگر دوم ره نیست             این درست او دگر دوم در نیست
 اگر گفتند به اذن کى آمدى بگو شنیدم‏
     بر ضیافتخانه فیض نوالت منع نیست        در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته‏
 اگر گفتند تا بحال کجا بودى بگو راه گم کرده بودم اگر گفتند چى آوردى بگو اولا دل شکسته که از شما نقل است‏
در کوى ما شکسته دلى میخرند و بس             بازار خود فروشى از آن سوى دیگر است‏
 و ثانیا:
         جز ندارى نبود مایه دارایى من             طمع بخششم از درگه سلطان من است‏
 و ثالثا: الهى آفریدى رایگان روزى دادى رایگان بیامرز رایگان تو خدایى نه بازرگان اگر گفتند برونش کنید بگو:
         نمیروم ز دیار شما بکشور دیگر             برون کنید از این در درآیم از در دیگر
 اگر گفتند این جرئت را از که آموختى بگو از حلم شما.
اگر گفتند قابلیت استفاضه ندارى بگو قابلیت را هم شما افاضه میفرمائید: باز اگر از تو اعراض نمودند بگو:
         به و الله به بالله به تالله             بحق آیه نصر من الله‏
          که مو از دامنت دست بر ندیرم             اگر کشته شوم الحکم الله‏
 اگر گفتند مذنبى بگو اولا شنیدم شما غفارید و ثانیا من ملک نیستم آدم زاده‏ام و ثالثا:
         ناکرده گنه در این جهان کیست بگو             آنکس که گنه نکرده و زیست بگو
          من بد کنم و تو بد مکافات دهى             پس فرق میان من و تو چیست بگو
 اگر گفتند اینحرفها را از کجا یاد گرفتى بگو:
         بلبل از فیض گل آموخت سخن ورنه نبود             اینهمه قول و غزل تعبیه در منقارش‏
 اگر گفتند چه میخواهى بگو:
         جز تو ما را هواى دیگر نیست             جز لقاى تو هیچ در سر نیست‏
نکته61 هزار و یک نکته
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۱ ، ۱۵:۲۲
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

سخنرانی عارف فرزانه حضرت استاد حسن رمضانی، روز پنجشنبه، 11 خرداد 1391

مشهد، خیابان امام خمینی(ره)، جنب باغ ملی، سالن صبا

منبع خبر:سایت استاد رمضانی
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۱ ، ۲۱:۲۹
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن صورت کتبیّه انسان کامل- اعنى حقیقت محمّدیه صلّى اللّه علیه و آله و سلم است ببین تا چه ‏اندازه بدان قرب دارى. رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و سلم فرمود: انّ هذا القرآن مأدبة اللّه بنگر بهره‏ات از این مأدبه تا چه‏ حد است.

ولى اللّه أعظم امام اوّل علیه السّلام به فرزندش محمّد بن حنفیه اندرز همى کرد که:
درجات بهشت به عدد آیات قرآن است و در رستاخیز به قارى قرآن گویند بخوان و بالا برو، و بعد از نبیّین و صدّیقین کسى در بهشت به رتبت وى نیست.
و اعلم أن درجات الجنة على عدد آیات القرآن فإذا کان یوم القیامة یقال لقارئ القرآن اقرأ وارق فلا یکون فى الجنة بعد النبیین و الصدّیقین ارفع درجة منه. » این‏ بیان وصى چون آن کلام نبى بسیار کوتاه و بلند است، خداى متعال داند که ارزش آنها چند است.

نامه ها برنامه ها ص10

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۱ ، ۰۶:۱۷
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

متن زیبای کتاب شریف مقام معلم به نوشته حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(حفظه الله)را برای علاقه مندان آماده نمودیم تا حظ عرفانی از این کتاب فراگیر شود.

ان شاءالله که مورد پسند افتد.

برای دریافت فایل PDF این کتاب شریف به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۱ ، ۱۹:۳۷
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

آن که در معنى حقیقى سعادت انسان درست نظر کند، پى برد که سعادت نفس انسانى این است که از کمال وجودى خود در عداد جواهر مفارق از ماده قرار گیرد تا در صدور افعالش مانند قوام ذاتش از ماده طبیعى بى نیاز گردد، چنانکه وصى علیه السلام فرمود:

«والله ما قلعت باب خیبر و قذفت به اربعین ذراعا لم تحس به اعضائى بقوة جسدیة ولا حرکة غذائیة ولکن ایدت بقوة ملکوتیة و نفس بنور ربها مستضیئة».

(یعنى سوگند به خداوند، من به قوت جسدى و حرکت غذائى در از خیبر برنکنده ام و آن را به چهل ارش بدور نیفکنده ام، چنانکه اعضایم بدان احساس نکرده است، ولکن به قوت ملکوتى و نفسى که به نور رب خود مستضى ء است بر آن دست یافتم.

و به عبارت دیگر: سوگند به خداوند، من به تأیید قوت ملکوتى و نفسى که به نور رب خود مستضى‏ء است، در از خیبر برکنده ام و آن را به چهل ارش به دور افکنده ام، چنانکه اعضایم بدان احساس نکرده است، نه به قوت جسدى و حرکت غذائى.

 

کلمه 48 صد کلمه در معرفت نفس

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۱ ، ۱۸:۵۸
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

گوشه ای از زندگی عارف بزرگ اشراقی مسلک شیخ شهاب الدین سهرودی(علیه رحمه):

ابوالفتح یحیى بن حَبَش سُهرِوَردی ملقب به شهاب الدین، از بزرگان فلاسفه و حکمای اسلامی است که در فقه، حدیث و دیگر علوم متداول زمان، مهارت داشت. وی حکمت و اصول فقه را از مجدالدین جبلی آموخت و از اساتید دیگر نیز بهره برد. شیخ شهاب الدین سالک مسلک اشراق بود که مبتنی بر ذوق و کشف و شهود و اشراقات انوار قلبی است. او این مبانی را مطرح و منتشر ساخت و به سیر و سلوک پرداخت. در طریقه‏ی اشراق، عقل و استدلال برای رسیدن به حقایق کافی نیست، بلکه سیر و سلوک عرفانی نیز برای رسیدن به معرفت ضروری به شمار می‏رود. این عارف مسلمان سرانجام به حَلَب رفت و از لحاظ علمی بر علمای آن سامان برتری جست و مورد لطف حاکم منطقه قرار گرفت. اما دیدگاه‏های فلسفی و عرفانی سهروردی باعث خشم مخالفان وی شد. پس از مدتی، بدگویىِ علمای حَلب از شیخ، حاکم را به قتل سهروردی مصمم ساخت و سرانجام وی را در سی و شش یا چهل سالگی به قتل رساندند. البته شکل قتل وی به صُوَر مختلف نقل شده است. حاکم پس از مرگ شیخ پشیمان شد و مسبّبان این عمل را مجازات نمود. سهروردی با وجود عمر کوتاه خویش کتاب‏های متعددی به فارسی و عربی نوشته است که از آن میان می‏توان به حکمةُ الاشراق، المبدأ و المعاد به عربی و آواز پر جبرییل و عقل سرخ به زبان فارسی اشاره کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۱ ، ۰۸:۲۶
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

برای دریافت فایل سخنرانی استاد صمدی آملی در مورد قتیل العبرات،امام حسین(ع) بر روی ادامه مطلب کلیک فرمایید...

فایل متنی سخنرانی هم تا چندی بعد بارگذاری خواهد شد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۱ ، ۰۶:۳۹
مجنون