علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۰ شهریور ۹۵، ۰۶:۲۸ - م.آ
    تشکر
  • ۸ شهریور ۹۵، ۱۲:۱۵ - سعید
    تشکر
پیوندهای روزانه
پیوندها

۱۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۱ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض تبریک جهت فرا رسیدن سال جدید شمسی و نو شدن طبیعت،به مناسبت نزدیک شدن ایام فاطمیه جلسات سخنرانی حضرت استاد صمدی آملی(حفظه الله) پیرامون موضوع شرح اعتقادات شیعه تقدیم حضورتان میگردد.
این مجموعه شامل 6 جلسه می باشد،که از امروز به مدت شش روز هر صبح در ساعت 10 جلسه ی جدید بر روی وبلاگ قرار خواهد گرفت...

جهت دریافت جلسه اول به ادامه مطلب مراجعه فرمایید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ اسفند ۹۱ ، ۰۸:۵۲
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

استاد صمدی آملی

بحث های مطرح شده در این جلسه ی سخنرانی:


  • همه برکات از بسم الله الرحمن الرحیم است

  • شرح حدیث"الأرواح جنود المجنده"

  • اهمیت انس

  • پیاده شدن حقیقت توحید در جان انسان

  • همیشه به اعتدال در رفتار و کردار پایدار باشید

  • وحدت صنع

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۱ ، ۱۴:۱۱
مجنون

بالاخره همه چیز را از تو مى‏ گیرند حتى تواى تو را، و مى‏ رسى بجایى که مى‏ یابى اوست و بس.

 إِنْ کُلُّ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِی الرَّحْمنِ عَبْداً لَقَدْ أَحْصاهُمْ وَ عَدَّهُمْ عَدًّا وَ کُلُّهُمْ آتِیهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَرْداً (مریم 96).

هر چیز که دیدم همه بگذاشتنى بود             جز یاد تو اى دوست که آن داشتنى بود

 فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ (مومنون 102) فى المجمع عن النبى صلى الله علیه و آله و سلم: کل حسب و نسب منقطع الا حسبى و نسبى. در تفسیر بیان السعاده در بیان فلا انساب بینهم تحقیقى لطیف و دقیق است. در دیوان راقم آمده است که:

  از سود و زیان گذر که باید گذرى             از هر دو جهان گذر که باید گذرى

‏  خود را چه کنى که رهزن تست خودیت             از رهزن جان گذر که باید گذرى‏


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۱ ، ۰۷:۳۲
مجنون

علامه حسن زاده آملی
علم به قوانین حسابى و قواعد مسائل عددى در تقویت نفس انسانى از اعظم وسائل است. به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر و قلم و بیان تأثیرى به سزا دارد.
حکما و فلاسفه بزرگ گفته‏ اند: براى رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضى ورزش داد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۱ ، ۱۵:۴۳
مجنون

هر کسى سفره خود و مهمان سفره خود است. و بعبارة أخرى: هر کس زارع و مزرعه خودش است و نیات و علوم و اعمالش بذرهایش بنگر تا در مزرعه خویش چه کاشته‏ اى که على التحقیق علم و عالم و معلوم و عمل و عامل و معمول اتحاد وجودى دارند و آن تویى. در قول حضرت رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم: الدنیا مزرعة الاخرة و در کلام جناب وصى علیه السلام به حارث همدانى: انت مع من احببت و نظائر اینگونه احادیث صادر از اهل بیت عصمت و وحى دقت کن.

نکته 566 هزار و یک نکته

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ اسفند ۹۱ ، ۱۵:۱۰
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

پوستر سالک ثابت

متکلم باید حکیم شود،و حکیم باید عارف گردد،و عارف

 باید سالک گردد و سالک باید ثابت گردد،قوله سبحانه:

ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۱ ، ۲۰:۳۲
مجنون

الهى قیس عامرى را لیلى مجنون کرد و حسن آملى را

 لیلى آفرین این آفریننده دید و آن آفریننده را در

آفریده بر دیوانگان آفرین.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۱ ، ۱۲:۵۹
مجنون

به معرفت ذات خودمان به ماوراى طبیعت معرفت یافته‏ ایم و راه بدان پیدا کرده‏ ایم اگر تجرد نفس ناطقه ثابت نشود تجرد عقول مجرده و نفوس مدبره از کجا ثابت می ‏شود و به بیان مبین حضرت امیر المؤمنین على علیه السلام: من جهل نفسه کان بغیره أجهل و به بیان شریف دیگرش: من عرف نفسه فهو لغیره أعرف. و به بیان دیگرش: من عرف نفسه فقد عرف ربه. و لکن توجه داشته باش تا از تنزیه تشبیه پیش نیاید فافهم.

نکته 541 هزار و یک نکته

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۱ ، ۱۲:۵۵
مجنون

سلطان سلیمان از سلاطین عثمانى بود. نهر حسینیه را که منشعب از شط فرات است در کربلاى معلى احداث نمود و بعد از آن به زیارت حضرت امیر المؤمنین علیه السلام مشرف‏ گردید و در نزدیکى مشهد علوى قصد نمود که پیاده محض احترام آن حضرت مشرف شود لذا از اسب پیاده شده. قاضى عسکر که مفتى جماعت بود چون از اراده سلطان اطلاع یافت بعرض رسانید که صلاح نیست که پیاده بروید به جهت این که شما سلطان زنده هستید و در انظار موهون است با این وضع تا قبه منوره رفتن. سلطان مردد شد قرار شد که به قرآن تفأل جویند، سلطان قرآن را باز نمود این آیه اول ما یرى بود فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً سلطان بقاضى گفت سخن تو سبب شد برهنگى پا را هم مزید نمودى پس کفشها را از پاى درآورده پیاده از حدود نجف تا قبه منوره مسافت طى نمود.

نکته 686 هزار و یک نکته

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۱ ، ۱۶:۴۶
مجنون

الهى فرزانه‏ تر از دیوانه تو کیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۱ ، ۱۶:۳۳
مجنون


تعالوا را شنو از حق تعالی

ترا دعوت نموده سوی بالا

بیا بالا به سوی سفره خاص

بیابی لذت الحمد و اخلاص

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ اسفند ۹۱ ، ۱۴:۲۲
مجنون

الهى ظاهر ما اگر عنوان باطن ما نباشد


 در یوم تبلى السرائر چه کنیم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ اسفند ۹۱ ، ۱۵:۱۴
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

پوستر

قلم از نطق ازل تا به زبان آمده است

سخن از صورت انسان به میان آمده است

نقش صنع صمدى بر رخ لوح احدى

آنچه در پرده نهان بود عیان آمده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۱ ، ۱۶:۵۱
مجنون

الهى دل‏داده معنى را از لفظ چه خبر و


 شیفته مسمّى را از اسم چه اثر.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ اسفند ۹۱ ، ۱۸:۱۹
مجنون


به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «انسان در عرف عرفان» رساله‌ای پیرامون موضوع انسان در عرف عرفان از دیدگاه قرآن کریم و اخبار وسایط فیض الهی است که توسط  استاد آیت‌الله حسن‌زاده آملی در چهار فصل با عناوین در تعریف انسان، مراد از عرفان در موضوع رساله، تمثلات و القائات سبوحی، اصول ایقانی تدوین شده است.

نویسنده ارجمند این اثر را مانند سایر آثار عالمانه خویش، ساده و در خور همگان به رشته تحریر درآورده است. مراد از عرفان در موضوع رساله عرفان به توحید صمدی است عارف بالله است و همچنین عرفان اصیل انسان ساز، منطق وحی به نام قرآن کریم است و آنچه را که امامان معصوم(ع) در بیان این امر فرموده‌اند و در واقع همه آنها تفسیر انفسی قرآن کریم‌اند.

انسان را نیز در عرف منطق، حیوان ناطق تعریف کرده‌اند، اما انسان در عرف عرفان کسی است که لیاقت‌ها و قابلیت‌هایی دارد که چون به فضیلت برسند و او را متّصف به صفات ربوبی و محاسن اخلاق و محامد آداب کنند، او دیگر همان حیوان ناطق نیست؛ بلکه انسان واقعی حقیقی است.

نویسنده برخی رویدادهای سلوک عرفان عملی خود را نیز در نیمه کتاب شرح داده و سپس در نیمه دیگر، اصول مستنبط از آنها و متفرّع بر آنها را بیان کرده است.

چاپ یازدهم این اثر در 139 صفحه و شمارگان دو هزار نسخه با قیمت 5هزار تومان توسط انتشارات سروش به علاقمندان حوزه دین، معرفت و عرفان اسلامی عرضه شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۹۱ ، ۱۲:۵۷
مجنون