علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۱ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

نکته 196
فلسفه حرف مى‏ آورد و عرفان سکوت. آن عقل را بال و پر مى دهد و این عقل را بال و پر مى‏ کند. آن نور است و این نار. آن درسى بود و این در سینه. از آن دلشاد شوى و از این دلدار. از آن خداجو شوى و از این خداخو. آن به خدا کشاند و این به خدا رساند. آن راه است و این مقصد، آن شجر است و این ثمر آن فخر است و این فقر، آن کجا و این کجا.

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۱ ، ۲۰:۴۸
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

کلمات سفراى الهى خود بهترین حجت بر حجت بودن آنان است که الدلیل دلیل لنفسه، آفتاب آمد دلیل آفتاب.

نکته 466

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۱ ، ۱۹:۲۷
مجنون

خبرنامه دانشجویان ایران:فرزند علامه حسن زاده آملی از بستری شدن حضرت علامه به دلیل شکستگی پا خبر داد. 


علی حسن زاده فرزند علامه حسن حسن زاده آملی در گفت و گو با  رسا گفت: علامه حسن زاده آملی شامگاه روز شنبه هجدهم شهریورماه به دلیل افتادن از پله دچار شکستگی در پای چپ شده و در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده است.
 
حسن زاده با بیان این که پای چپ حضرت علامه از قسمت گردن سوم و محل اتصال به لگن شکسته است گفت: حضرت علامه حسن زاده آملی فوق العاده در زحمت بوده و از مردم شریف و مومن خواهان دعا هستیم.
 
وی با اشاره به عیادت رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت از علامه حسن زاده آملی گفت: خانواده علامه حسن زاده آملی از همه بزرگوارانی که برای عیادت زحمت کشیده اند و یا جویای احوال حضرت علامه هستند تشکر می کند.
 
حسن زاده در پایان تاکید کرد هرگونه خبر تکمیلی انشالله از طریق خبرگزاری رسا به محضر علاقمندان به حضرت علامه اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۱ ، ۱۵:۲۷
مجنون

الهى چرا بگریم که تو را دارم و چرا نگریم که منم.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۱ ، ۲۰:۰۷
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم


وجه الشی‏ء هو الشی‏ء بوجه، قوله (سبحانه): فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ (سوره بقره، آیه 116).

کلمه 573 هزار و یک کلمه

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۱ ، ۲۲:۰۸
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

شبى جناب استاد بزرگوار جامع المعقول و منقول آیة الله حاج شیخ محمد تقى آملى قدس سره الشریف را که هنوز از این نشأه رخت بر نبسته بود خواب دیدم در عالم رؤیا به من فرمود: التوحید أن تنسى غیر الله. چون به محضرش تشرف حاصل کردم و خواب را برایش نقل کردم این بیت را از گلشن راز عارف شبسترى قدس سره به من القاء فرمود:

نشانى داده اندت از خرابات‏

که التوحید اسقاط الاضافات

نصوص الحکم بر فصوص الحکم ص203

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۱ ، ۱۲:۰۱
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

کلمه صدم صد کلمه در معرفت نفس:

آن که در ارزش تکوینى انسان تعقل کند، او را مکیال هر چیز و میزان قدر و قیمت آن داند، یعنى علم و حس انسانى را معیار معلومات و محسوسات یابد، و ارزش هر موجود را به وجود انسان و بهره بردن وى از آن و به تمدن جامعه انسانى وابسته بیند.
این انسان است که در جمیع موجودات و در همه عوالم و مراتب سیر علمى مى نماید، و وى را مقام وقوف نیست و به هر رتبه و درجه اى که رسیده است در آن مرتبه توقف نمى کند، و به مرحله بالاتر عروج مى یابد، و متصف به صفات کمالیه جمیع موجودات مى گردد، و بر همه تسلط مى یابد، و به حقیقة الحقائق که حیات مطلق و جمال و جلال مطلق است مى رسد، و به اذن او که اذن فعلى و اتصاف کمالات وجودى است، مى تواند در ماده کائنات تصرف کند و رب انسانى شود و خلیفة الله گردد و کار خدائى کند

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۱ ، ۱۲:۳۵
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

الهی کیست که موفق به زیارت جمال دل آرایت شد و شیدایت نشد

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۱ ، ۰۸:۱۰
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

تا گم نشدى چیزى در تو پیدا نشود.

هزار و یک کلمه ج2 ص145


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۱ ، ۰۷:۳۸
مجنون
بسم الله الرحمن الرحیم

[تصویر: 002.jpg]

جهت دانلود فایلهای صوتی سخنرانی به ادامه مطلب مراجعه فرمایید
۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۱ ، ۲۰:۲۵
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

عارف حسین خوارزمى در ترجمه شرح قیصرى بر فصوص الحکم، آنجا که شیخ اکبر در دیباچه گوید: «حتى اکون مترجما لا متحکّما ...» این بیت را نقل کرده است:

کانچه حق اندر پس آیینه تلقین مى‏ کند    من همان معنى چو طوطى بر زبان مى‏ آورم‏
 نگارنده این سطور حسن حسن‏ زاده آملى گوید: براى حرف آموختن طوطى، او را جلوى آینه به گونه‏ اى که عکس خود را در آن ببیند قرار مى‏ دهند، و کسى در پشت آینه حرف مى‏زند و طوطى به گمانش که آن حرف از طوطى هم نوع اوست که در آینه مى‏ باشد و به تدریج از او حرف مى آموزد و به حرف مى ‏آید.
این مطلب را عارف رومى در دفتر پنجم مثنوى در ضمن این عنوان:
تمثیل تلقین شیخ مریدان را، و پیغمبر امّت را که ایشان طاقت تلقین حق ندارند و با حق الفت نتوانند چنان‏که طوطى با صورت آدمى الفت ندارد که از او تلقین تواند گرفت، و حق تعالى شیخ را چون آینه پیش مرید دارد و از عقب آینه تلقین مى ‏کند.
نیکو به نظم درآورده است که فرمود:
         طوطیى در آینه مى‏ بیند او             عکس خود را پیش او آورده رو
             در پس آیینه آن استا نهان             حرف مى‏ گوید ادیب خوش بیان‏
       طوطیک پنداشته کان گفت پست      گفت آن طوطیست کاندر آینه است‏
  پس ز جنس خویش آموزد سخن             بى‏خبر از مکر آن گرگ کهن‏
 کز پس آیینه مى‏آموزدش             ورنه ناموزد جز از جنس خودش‏
    گفت را آموخت زان مرد هنر             لیک از معنى و سرّش بى‏خبر
         از بشر بگرفت منطق یک بیک             از بشر جز این چه داند طوطیک‏
          همچنان در آینه جسم ولىّ             خویش را بیند مُرید مُمتلى‏
    عقل کل را از پس آیینه او             کى تواند دید وقت گفتگو
           او گمان دارد که مى‏گوید بشر             آن دگر سرّ است او زان بى‏خبر
         حرف آموزد ولىّ سر قدیم             مى‏ نداند طوطیست آن یا ندیم‏
 ولکن عارف بزرگوار جناب خواجه حافظ فرموده است:
در پس آینه طوطى صفتم داشته‏ اند      آنچه استاد ازل گفت بگو مى‏ گویم‏
 که باید «آنچه استاد ازل گفت بگو» متعلق به «در پس آینه» باشد، و به قرینه «صفت» دانسته شود که او را در پیش روى آینه داشته‏اند.
و احتمال تحریف نیز خالى از قوّت نیست که عبارت «در بر آینه» بوده است و به «در پس آینه» تحریف شده است.
و توهّم این‏که مراد از آینه نظام هستى است و روى این آینه آن سویى است که باطن و ملکوت آن است و پشت آینه این سویى است که ظاهر و عالم ملک و نشأت طبیعت است و من در پس این آینه آنچه را استاد ازلى که انطق کل شی‏ء گفته است مى‏ گویم، دور از مفاد مثال و مراد تمثیل است زیرا که تلقین‏ کننده طوطى در پس آینه است و طوطى در پیش آینه و باید در شیوه تمثیل صورت آن محفوظ باشد.
شیرین و دلنشین این‏که دل و طوطى در اصطلاح علم عدد دو جسم یک روح‏ اند، و به قول عیانى در کنوز الأسماء:
         نزد اهل خرد و اهل عیان             حرف جسم و عدد اوست چو جان‏


کلمه 278 هزار و یک کلمه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۱ ، ۲۳:۱۷
مجنون
بسم الله الرحمن الرحیم


آلبرت اینشتین (Albert Aynstayn) نخستین کسى نیست که عقیده نسبیّت را اظهار داشته است، پیش از وى «منکوسکى» و «لوزنتر» و «پوانکاره» و دیگران، عقیده نسبیت را اظهار داشته ‏اند. و لیکن اینشتین به واسطه اطلاع زیاد بر ریاضیات عالیه از یک طرف، و دست داشتن در فلسفه از طرف دیگر، نظریه نسبیّت را به ثبوت رسانید، و به وسیله قواعد و حساب هاى ریاضى ثابت نمود که احکام و قضایاى علمى، نسبى است. اینشتین دوازده صفحه در شرح نظریه خود نوشت و در ظرف پانزده سال 3775 کتاب و رساله در شرح این دوازده صفحه نوشته شده است.

کلمه 206 هزار و یک کلمه

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۹۱ ، ۱۵:۴۴
مجنون