علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۰ شهریور ۹۵، ۰۶:۲۸ - م.آ
    تشکر
  • ۸ شهریور ۹۵، ۱۲:۱۵ - سعید
    تشکر
پیوندهای روزانه
پیوندها

۷ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۳ ، ۲۰:۴۱
مجنون

از آنجایی که خیلی از نحوه خوردن و خوابیدنها و رفتار ما بر اعمال معنوی ما تأثیر فراوان میگذارد استاد صمدی آملی این عوامل را بررسی نموده اند که در این فایل صوتی ارائه میگردد که امیدوار است مقبول افتد...

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۳ ، ۱۷:۲۱
مجنون

بسم الله الرحمن الرحیم

این فایل صوتی که تقدیم میشود حکایتی است بی پایان از توهین و لعن و نفرین به بزرگان حکمت و عرفان!

همین هایند که اگر کارشان بیخ پیدا کند امام حسین(ع)را میکشند یا سجاده از زیر پای آیت حق آیت الله قاضی طباطبایی میکشند و خواندن کتاب های ملاصدرا حرام میکنند و...وای بر این فرقه کوته نظر...!!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۳ ، ۱۷:۰۵
مجنون

همت عالی در توحید

دریافت صوت:

دریافت
حجم: 1.46 مگابایت

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۳ ، ۲۱:۱۷
مجنون

قرآن و عرفان و برهان از هم جدایى ندارند در دفتر دل هم این نکته ثبت است که:

چو بینى آیت قرآن فرقان        بدان آن عین عرفانست و برهان‏
  نباشد این سه را هرگز جدایى        که هر یک نیست جز نور خدایى‏
خدا داند که صرف ژاژ خایى است        که گوید این سه را از هم جدایى است‏
سه باشد ار ذکاء و شمس و بیضا        نباشد جز یکى از حیث معنى‏
 قلم در رد معرفت فکرى زدن، و خط بطلان به منشورات براهین عقلى کشیدن، و دین الهى و فلسفه الهى را جداى از هم داشتن و پنداشتن ستمى بس بزرگ است. و در عین حال تمیز بین دو نحو ارتزاق لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم را ندادن سخنى سخت سست است. هیچگاه بشر نمى‏تواند از منطق و برهان بى‏نیاز باشد چنانکه از وحى و رسالت؛ و بالاخره اگر عارف بخواهد فرضا یکى از مطالب فلسفى را رد کند باید با دلیل رد کند و دلیل خود فلسفه است.
اولیاى دین ما علیهم السلام در مقام احتجاج و استدلال بطریق فکر و نظر اقدام مى‏فرمودند چنانکه کتاب احتجاج شیخ اجل طبرسى و کتاب احتجاج بحار و دیگر جوامع روائى در این مطلب سند زنده‏اند. بلکه خود قرآن مجید در این موضوع حجتى گویا است کما لا یخفى على أهله. مبناى پیشرفت عقل و هشدارى بشر به احتجاج و استدلال است که به سه قسم برهان و خطابه و جدال احسن تقسیم مى‏شود چنانکه قرآن کریم بدان‏
ناطق است که:

ادْعُ إِلى‏ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ(نحل126)

تفصیل آنرا در رساله قرآن و انسان عنوان کرده ‏ام.

نکته399 هزار و یک نکته

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۳ ، ۰۰:۰۴
مجنون

امام رضا علیه السلام:

مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ و َمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر؛

آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است

وآن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.

(بحار الأنوار، ج 78، ص 352، ح 9)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ دی ۹۳ ، ۲۱:۲۵
مجنون

در امر خطبه خبیثه‏ اى استخاره از من خواستند، گفتم آنکه او را طلب کند همانند او جلب است که الخبیثات للخبیثین دیگر چه حاجت به استخاره؟ کیف کان با ابرام و الحاح متقاضى، مصحف عزیز را گشودم این کریمه مبارک آمد:
وَ یَجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلى‏ بَعْضٍ فَیَرْکُمَهُ جَمِیعاً فَیَجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ (انفال آیه 38) سبحان الله که بعد دیده‏ ایم خبیث از آن کثیف ‏تر، و خبیثه از آن پلیدتر است.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ دی ۹۳ ، ۲۱:۱۸
مجنون