علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها


آیت الله حسن رمضانی، از قدیمی ترین شاگردان علامه حسن زاده آملی در همایش بزرگداشت آیت الله علامه حسن زاده آملی که 11 خرداد ماه 1391 در مشهد مقدس برگزار شد با اشاره به این که در میان علمای اسلام، فقیه، اصولی، مفسر، فیلسوف، محدث، متکلم و عارف فراوان بودند اما عالمی همچون علامه حسن زاده آملی که استاد همه علوم است کم نظیر است، اظهار داشت: معرفت عمیق و فهم دقیق علامه عامل فانی شدن ایشان در ولایت است.

ایشان افزودند: استاد حسن زاده آملی در مقام علم و عمل سرآمد است و برای طلب علم هیچ حد و مرزی را به رسمیت نمی‌شناسد و از دیدگاه علامه آنچه مربوط به علم می‌شود، بسیار قابل تکریم و احترام قرار می‌گیرد.
آیت‌الله رمضانی ابراز کرد: استاد آنچه که در مسیر علم مفید است مانند کتاب، قلم و استاد احترام ویژه‌ای قائل است و در حضور استاد نیز نهایت احترام و اکرام را دارد به گونه‌ای که حتی به خود اجازه نمی‌دادند در محضر استاد خود راحت بنشینند.

استاد رمضانی با بیان اینکه انسان هر چقدر هم علم داشته باشد باید در مقابل انسان های کامل خود را فانی ببیند، تصریح کرد: این استاد گرانقدر اینگونه نبود که فقط به دنبال خواندن و نوشتن باشد بلکه در کنار تعلیم و تعلم زحمات زیادی برای تزکیه نفس و ریاضت در تربیت را بر خویشتن هموار کرده اند.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی گفت: علم، معرفت و جنبه عرفانی استاد، شاه بیت علوم ایشان بود و یکی از شاخصه های عرفان اصیل اسلامی این مرد بزرگ قدرشناسی در مقابل انسان کامل و اساتید خودش بود.

ایشان با بیان اینکه ارمغان انسان کامل برای سایر انسان ها بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: شاخصه عرفان اسلامی، ولایت است و اگر عظمت ولایت را درک کنیم خط سلوک الی الله که همان مسیر رسول خداست را می پیماییم و این باور یک عارف به کمال رسیده است.

شاگرد علامه حسن زاده آملی با بیان حدیثی از امام جواد علیه‌السلام که انسان اگر با قدم دل به طرف خدا توجه کند و در درون حق را بشناسد افضل است و بهتر به نتیجه می‌رسد، اظهار داشت: بالاترین ریاضت دین داری است و علم و عمل جوهر انسان ساز هستند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه علامه حسن‌زاده آملی فقط به دنبال تعلیم و تعلم نبوده بلکه در مقام تزکیه و ریاضت نیز چهره‌ای بی‌نظیر است، یادآور شد: وی احترام ویژه‌ای به علم می‌گذاشتند اما در مسیر تربیت نفس نیز زحمات زیادی کشیده‌اند اما بالاترین ریاضت را دین‌داری می‌دانند.

استاد یادآور شد: علامه در مسیر علم و عمل و تعلیم، هستی خود را وقف کرده به همین دلیل عظمت ملکوتی پیدا کرده است.

وی ابراز کرد: استاد هنگامی که به زیارت ائمه معصومین علیهم‌السلام می‌رود زجر و سختی زیادی را تحمل می‌کند زیرا خود را در برابر ائمه علیهم‌السلام وصله ناجور می‌داند به همین دلیل با فروتنی بسیاری به زیارت ائمه علیهم‌السلام مشرف می‌شود که این موضوع حاکی از این است که عارف واقعی در برابر انسان کامل فانی است.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه استاد به طلاب تذکر می‌دادند که به خاطر جایگاه خود خدا را شکر کنند، یادآور شد: معرفت عمیق و فهم دقیق نسبت به حقیقت عالم نتیجه شرافت عالم است که این موضوع در استاد جلوه‌گر است.

ایشان افزودند: علامه حسن زاده آملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به رهبری امام خمینی (ره) لحظه ای از حمایت قاطعانه از نظام جمهوری اسلامی و رهبری غافل نبودند و همواره پشتیبان و حامی نظام بوده اند.

ایشان با اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام که فرمودند، کسی که در مسیر علم، تعلیم و عمل برای خدا قدم بر می دارد چراغ هدایت است، اظهار داشت: تعظیم و تکریم عالم دینی در حقیقت حرکت در راستای صداقت و راستی است.

استاد رمضانی گفت: برگزاری همایش ها و جلسات با عنوان بزرگداشت انسان های کامل فرصت مناسبی است برای بهره مندی خودمان از علم و فهم این اساتید و باید این مجالس به صورت تخصصی و فنی برای معرفی مصادیق جامع صورت بگیرد.

نظرات  (۲)

سلام
پاسخ سوزناک و پر درد استاد صمدی به توهین های اخیر
برای تماشای کلیپ به لینک زیر مراجعه کنید

http://www.aparat.com/v/4e2c66e710660a6f...f239230895

یا حق
۱۵ خرداد ۹۱ ، ۰۱:۲۰ روایتگر فتح
با سلام و عرض ادب و همچنین تسلیت بمناسبت سالگرد رحلت ملکوتی امام خمینی(ره)
و تبریک بمناسبت تولد امیر مومنان علی (ع) و روز پدر
از علمای دینی شنیدم که اعتکاف حج فقرا هست
و من در فقر گرفتار شدم
راهی سفری پر از معنویت هستم
برام دعا کنید با دست پر از این سفر بازگردم
التماس دعا.بنده خدا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">