علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

بسم الله الرحمن الرحیم

در پی پیشامد کردن نظرات بعضی مراجع راجع به بعضی سخنان استاد صمدی در این پست به طور مفصل راجع به آن صحبت میکنیم.

ماجرا از این قرار بوده است که:

یکی از طلاب به ظاهر محترم مخالف با اندیشه های والای عرفانی،جملات پراکنده و بی سر و تهی را از کتب حضرت استاد صمدی جدا میکند و به شبه افکنی میپردازد و این جملات بدون مقدمه و بدون اثباتی که در کتاب ذکر شده اند , و کاملا اثبات گشته اند را جدا کرده به نزد مراجع عظام میفرستد و از آنها استفتاء میکند و مراجع هم به ظاهر حرف ها اکتفا کرده و حکم میکنند در صورتی که در اندیشه های حضرت استاد صمدی آملی(روحی فداه)حرفها کاملا اثبات دارند و خود حضرت استاد هم بارها بر این اصل تأکید کرده اند که حرف بدون اثبات را از هیچ فردی نپذیرید.

در پی پرسش از آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)ایشان فرمودند بنده و دیگر مراجع هیچگاه راجع به اشخاص نظر نمی دهیم و همیچگاه راجع به جناب استاد صمدی آملی(قده)نظر نداده ام و نمی دهم:

در پرسشی که از سایت معظم له در این موضوع صورت گرفت ایشان اینگونه پاسخ داده اند:


 بسم الله الرحمن الرحیم

:: با اهداء سلام و تحیت؛

جواب :  ما در مورد اشخاص نظر نمی دهیم.

همیشه موفق باشید               

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی: / بخش استفتاءات

 
 


ان شاءالله دست از این کارهای نابخردانه برداریم و به علما و عرفای خود بپردازیم و با آنها محشور باشیم قبل از آنکه آنها را از دست بدهیم.

یادمان باشد که حلاج را چگونه با یک کج فهمی ظاهر بینانه بر سر دار بردند

یادمان نرود که چگونه در نجف اشرف سجاده را از زیر پای آیت حق و العرفان قاضی طباطبایی کشیدند فقط به یک حکم ظاهری مراجع فقهی آن زمان.

یادمان باشد که چگونه امام خمینی (قدس الله نفسه)را به دلیل اعتقاد به وحدت وجود نجس اعلام کردند.

و چگونه الآن رفتن به مرقد بعضی از عرفا مانند شاه نعمت الله ولی(قده) را ممنوع کردند.

رمد دارد دو چشم اهل ظاهر                  که از ظاهر نبیند جز مظاهر

ان شاءالله در پست بعدی مقداری راجع به اعتقاد به وحدت وجود در نظرات حضرت استاد صمدی میپردازیم تا رفع شبه ای باشد برای همگان.

خداوندا ما را با اولیاء خود محشور بفرما!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۱/۱۵
مجنون

نظرات  (۱۷)

۰۸ تیر ۹۳ ، ۰۹:۰۵ محمد مهدی علوی
بنده فکر می کنم که چون جناب مبلانی از جامعیت علمی برخوردار نیستند و نمی توانند بطن روایات را از ابعاد علوم ریاضی ، فیزیک ، شیمی ، طب و نجوم که همه پیرو نظر خودشان عین عقل و علم است درک کنند و چون توان برقرار کردن روابط بین ظاهر و باطن را ندارند . بخاطر همین سخت در مشکل و انحراف هستند . اگر ایشان در خصوص خواص الاشیاء بدانند که هر شی ای را ملکولی است که از ذرات ریزتری چون الکترون ، پروتون و اتم تشکیل شده است و اخیراً دانشمندان متوجه شده اند که هر ذره ای از نور شکل گرفته است همانطور که زمین با مرکزیت نور و آتش اجرام سماوی را بدور خود جمع کرده و شکل کروی بخود گرفته است و اگر به دعای نور حضرت زهرا سلام الله علیها که می فرماید بسم الله النور ، بسم الله النور النور ، بسم الله النور علی نور فکر بکند . راحت تر می تواند به حقیقت آنکه عالم وحدت وجود دارد و هیچ شیئی خدا نیست اما من الله ، فی الله و الی الله است را درک می کند . اگر به فلسفه طواف ما به دور کعبه ، طواف پوسته زمین به دور هسته مرکزی ، طواف زمین به دور خورشید و طواف منظومه ها بدور ستاره عظیم کیهانی و کثرت آنها فکر بکند بهتر می تواند از وحدت عملکرد عالم پی به وحدت وجودی حضرت صانع ببرد .  
۰۸ تیر ۹۳ ، ۰۸:۵۰ محمد مهدی علوی
سلام علیکم ، متاسفانه بنده تمام مناظرات استاد رمضانی و آقای میلانی را در خصوص نظرات عرفانی و توحیدی مطالعه کردم . مشاهده شد ایشان (آقای میلانی) بر خلاف تذکر استاد رمضانی که فرمودند موضوعات بصورت جزء به جزء مطرح شود و بعد از تکامل آن به مباحث دیگر بپردازیم . متاسفانه آقای میلانی با بیان مباحث غیر دائما در تلاش بودند تا جهت تخریب شخصیت والای حضرت علامه حسن زاده آملی و حضرت استاد صمدی آملی، مباحثی که سرشار از کلی گویی و انحرافات بیانی بود را مطرح کنند و اجازه ادب مناظره عادلانه را به استاد رمضانی ندادند . 
ضمن آنکه در وبلاگ آقای میلانی فضایی جهت نقد مباحثشان دیده نشد . پس ایشان القا گرا هستند و نمی خواهند بسیاری چیزها را بشنوند . 
همچنین، ایشان قرآن را خوب درک نکرده اند زیرا در بسیاری از آیات جواب خودشان را درباره نظریات انحرافیشان می توانند دریافت کنند . ضمن آنکه ایشان از آن حقیقت که هر آیه را بطنی است که از هر بطن آن هفت بطن و از هر کدام از هفت بطن هفتاد بطن و از هر کدام از هفتاد بطن هفتصد بطن وجود دارد را اطلاعی ندارند و در ظاهر قرآن بسنده کرده اند . 
ضمن آنکه آقای میلانی ظاهرا با علم رجال آشنایی کافی ندارند و تنها منابع حدیثی خودشان را درست می پندارند و بقیه هرچه از احادیث بگویند غلط است . 
همچنین آقای میلانی باید بدانند که هر کدام از احادیث برگرفته از سوال و جواب میان سائل و مولا بوده است که برخی از سائلین در سطوح پایین معرفتی و برخی سلمان وار در اوج درک عمیق معارف بوده اند . لذا هر حدیثی بر اساس ظرفیت های محیطی از امام معصوم مطرح شده است . بنده به آقای میلانی پیشنهاد می کنم در خصوص ادعیه وارده از معصومین هم تدبر کنند زیرا دعا کلام عبد و مولا است . کلام عارفی چون علی علیه السلام با خداست و در آنجا دیگر حریمی نیست و با درک درست و تاویل ادعیه با دیگر ادعیه یا آیات قرآن و احادیث می شود باطن بسیاری از اسرار کلامی حضرت علامه حسن زاده آملی روحی له الفدا را استخراج کرد . 
۲۷ بهمن ۸۸ ، ۱۰:۵۴ علیرضا خرداد
با عرض سلام خدمت دوستان محترم
من فک می کنم خیلی زشت است که افرادی ،چون پاسخی برای مطا لب حقه ندارن دیگران را به نفهمی متهم می کنند.
و جالب آن است که جناب علامه حسن میلانی آقای صمدی آملی ر ا به مباحثه دعوت کرده بود و لی آقا اصلا ککشان هم نگزیید .و همواره ادعا می کنند که دیگران حرفهای ایشان را نمی فهمند. اگرآقای صمدی راست می گوید چرا پس از پخش کرن برگه ها در مسجد آیة الله بهجت هیچ گونه پاسخی علمی به مطالب مطرح شده توسط علامه ی بزرگوار جناب ابو الفضاءٍل حضرت استاد حسن میلانی ،از جانب آقای صمدی داده نشد و در مجلس سخنرانی خود، باز ایشان را به نفهمی متهم کرده و گفتند که مثال ما با ایشان مثال ابوذر و سلمان است .
من واقعا از شما که طرفدار حق و حقیقت هستید سوال می کنم آیا این واقعا یک پاسخ علمی است ..........ا
امیدوارم که تعصب افراد جلوی دید ن حقیقت رو نگیره
التماس دعا
یا علی
خیر دوست بزرگوار(صاحب عزیز وبلاگ)
خطابم به شما نبود. خطابم به آقای حق گو و آقای خرداد بود.
یا علی
اگر چه در مورد حلاج و اقوالش تردید فراوان می باشد
لیکن ما می بینیم اشخاصی را که 70 سال درس خوانده اند تا اسم وحدت وجود را می شنوند فوری رمی به فساد می کنند و بنده با بسیاری از این بزرگواران سر همین موضوع بحث نموده ام مع الاسف چون نچشیده اند لذا نمی دانند
تا آنجایی که من اطلاع دارم حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله رساله ی اعتقادیی نوشته اند و حتی فرموده اند سر این رساله شان حاضر به مباهله نیز هستند.
اعتقادات حضرت استاد هم عین اعتقادات ایشان هست.
یا علی (ع)
سلام علیکم
دوست بزرگوار گویا شما به مطلب که در کلوب علامه حسن زاده زده ام توجه نکرده اید.
http://www.cloob.com/club/post/show/clubid/53085/topicid/2019650
مطلب دیگر اینکه این فقط احکام هست که تقلیدی اند و به حکم مراجع شیعه اصول عقاید را نباید بگوییم چون دیگری به وحدت وجود اعتقاد ندارد پس من هم ندارم. لطفا به ابتدای رساله ها نگاه بفرمایید. می یابید که اصول عقاید تحقیقی اند نه تقلیدی. پس اصل استفتای شما باطل است.حال به جای اینکه ما را خطاب شیطان کنید و جنجال به پا کنید بنده شما را دعوت به بحث علمی می کنم و برهانی. نحن ابناء الدلیل.
به قول فرمایشی از جناب حکیم سبزواری (ره) به این مضمون که : عمده فهم حرف مردم است نه نقد آن، فتدبر!
http://ostad-samadi.com/thread-48.html
۲۲ بهمن ۸۸ ، ۱۵:۴۶ ابوذر حق گو
اولا :ان اقای به ظاهر محترم گفتند که ماقبل و بعد مطالب را خیلی از شما بهتر و با دقت تر دیدیم و در عین حال اشکالاتی را که کرده ایم کاملا درست است.
ثانیا :اقایان مراجع تقلید ان قدر ساده لوح و بدون دقت نیستند که مطلبی را که کفر واضح نباشد کفر بشمارند.
ثالثا: ان اقای به ظاهر محترم با ادرس کاملا مشخص و حتی حضوری آقایان مدافع کفر و الحاد و تصوف و عرفان پوشالی را به مناظره طلبیده اند ولی آقایان همیشه دورادور شعار میدهند و از حضور در مناظزه وحشت دارند. شماره تماس جهت مناظره حضوری با فیلم برداری: 09373313519 رابعا:آن آقای به ظاهر محترم می گوییند اتفاقا ما هم، همصدا با سایر مراجع به خود اشخاص و افراد کاری نداریم و تنها حرفهای کفر و الحاد ایشان را ابطال کرده ایم و در مورد اشخاص نظری نداده ایم. خامسا:سلام ما را خدمت همه ی آقایان به ظاهر محترم ابلاغ کنید.
هو
سلام. وقتی حضرت استاد در ماه مبارک رمضان می فرمودند نزدیک به ده بار به حضرت علامه هم تهمت کافر بودن زدند و ایشون رو از مساجد بیرون می کردند انتظاری نیست که با شاگردان بزرگ ایشون هم بهتر از اینها رفتار بشه.......
تازه این بیت شعر داره تجلی می کنه که:
فلک به مردم نادان دهد زمامت مراد.....
۲۰ بهمن ۸۸ ، ۱۷:۱۲ شمیم انتظار(طلبه)
سلام
امروز خواستم به تمامی دوستان سری بزنم و عرض سلامی کنم.
بروزم با "عشق یعنی..."
یا مهدی
۱۹ بهمن ۸۸ ، ۱۶:۱۰ علیرضا خرداد
لطفا برای روشن شدن موضوع به این سایت مراجعه کنید.
۱۹ بهمن ۸۸ ، ۱۶:۰۶ علیرضا خرداد
سلام دوست به ظاهر محترم .
امیدوارم حالتون به ظاهر خوب باشه.
در مورد مطلبی که نوشته بودید لازم مدونم که یک نقد کوتاه به نوشته ی شما بکنم . البته به صورت به ظاهر مؤدبانه.
اگر بر فرض مثال ما از یکی از مراجع در مورد این عقیده که (امیر المومنین هرگز جانشین پیامبر نبوده است) استفتا ء بکنیم . به نظر شما آیا نیازی به اراءی دلیل و استدلا ل برای محکوم کردن آن مطلب توسط مراجع هست؟
موضوع استاد صمدی هم به همین صورت می باشد .
توجه بفرمایید: ما بایید سوفسطی شوییم! (از آنجا که حقایق هستی بی منتها است پس فهم حقایق اشیا نیز بی منتها بوده و همچنان ادامه دارد. یا نباید الف را به زبان آورد همچون سوفسطی‌ها که اصلا قائل به موجود بودن خود نیستند، و یا این که به محض اقرار نمودن بدان باید آن را ادامه داد. و چه راحت است که از همان ابتدا سوفسطی بشویم و بگوییم اصلا الفی نداریم. و چه عجیب است که بالاخره همه ما در این مسیر باید سوفسطی شویم و بگوییم نه ما هستیم و نه دیگران هستند. فقط خداست و خدا. حرف اول و آخر خدا است، و خدا است دارد خدایی می‌‌کند. از آن به بعد دیگر انسان هیچ نگرانی ندارد و راحت می شود.)
امیدوارم که همواره به این نکته توجه داشته باشیم : امیر المؤمنین علیه السلام مى‏فرمایند:
من ترک الأخذ عمن أمر اللّه‏ عز وجل بطاعته، قیّض اللّه‏ له شیطانا فهو له قرین.
هر کس آموختن از معصومانى را که خداوند به طاعت ایشان فرمان داده است واگذارد، خداوند شیطانى را بر او خواهد گماشت که پیوسته همراه او باشد. (خصال،2/ 429).
لیس من یوم ولا لیلة إلا وجمیع الجن والشیطان تزور أئمة الضلال... فأتوه بالإفک والکذب حتى یصبح فیقول: رأیت کذا وکذا. (بحار الانوار، 25 / 82؛ 63 / 184 - 276 از کافى).
هیچ شب و روزى نیست مگر اینکه تمامى جنیان و شیاطین، امامان گمراهى و ضلالت را دیدار کرده... براى ایشان سخنان ناروا و دروغ مى‏آورند. لذا آن امام ضلالت هر روز مى‏گوید که چنین و چنان شهود کرده‏ام.
سلام علیکم

ممنون برادر

فلک به مردم نادان دهد زمام امور

تو اهل دانش و فضلی همین گناهت بس


برادرم

این خرف نشنیده ها دل ما را خون کردند به حق حضرت عصمت الله کبری از خدا میخواهم هدایتشان کند.

افسوس که این مرزعه را اب گرفتست

دهقان مصیبت زده را خواب گرفتست

افوس که در خوابند و در خوابیم.

فی امان الله
سلام اخوی
سپاسگذار از روشنگریتان.
استاد صمدی عزیز را خوبان و بزرگانی چون علامه حسن زاده (روحی فداه) میشناسند و همین افتخار برای ایشان بس است.
انسانهای جاهلی که میخواهند بزرگمردی چون این عزیز را کوچک کنند تنها خودشان را تباه میکنند.
مگر نه اینکه سالهای سال عمریان و امویان تلاش کردند تا علی(ع) را کوچک کنند اما خداوند عزوجل بزرگی او را خواست.
اینک نیز چنین است.
یاران مولا علی (ع) در زمان حیاتشان همچون مولایشان غریبند.
یا علی
سلام

درمورد حلاج کمی بیشتر تحقیق کنید

ضمنا این پست شما کاملا بجا وخوب بود ولی ایکاش دقیقتر می بود چراکه شایعات درمورد ایشان فراترازاین حرفهاست که خصوصی خدمتتان عرض میکنم

بنده باپستی بروزم که خاطره دیدار باحضرت علامه حسن زاده آملیست
و
منتظر حضورشما برادر گرامی
۱۶ بهمن ۸۸ ، ۲۱:۳۷ فانی- حامل اسرار
سلام
با این پستی که روشنگری فرموده اید بسیار ممنونم.
با حضرت آقا محشور شوید برادر.
یا زهرا
خدا خیرت بده برادر . امسال محرم حضرت استاد در قائم شهر حرف بسیار سنگینی ایراد فرمودند ایشان در مورد حوادث اخیر گفتند: تحریفاتی که از جانب عده ای جاهل یا عوامل دشمن در مورد عرفان اصیل اسلامی می شود خطرش بسیار زیادتر از آشوبهای خیابانی است.(نقل به مضمون) خداوند توفیق فهم عنایت فرماید.یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">