برهان بر امکان دوام بدن عنصری(برهان بر وجود امام زمان(ع))
شرح:معرفت النفس ام المعارف
برای حل تمامی مسائل عقلی و فلسفی اگر از راه معرفت نفس انسانی پیش برویم بسیار کار را مشکل ساخته ایم زیرا نزدیک ترین فاصله هر انسان به خودش است ،همان که ما در نماز خود میگوییم:اهدنا الصراط المستقیم
به همین معناست که در ریاضیات میفرمایید که نزدیکترین فاصله بین دو جسم فاصله مستقیم است پس ما در این آیه میخواهیم که خداوند ما را به خودمان برگرداند بنا به فرموده قرآن کریم:یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم
پس اگر کسی خواست سوال از دور و بر خویش بپرسد در مباحثات فلسفی میتوانید از او بپرسید که از خارج قطع تعلق کن و به خودت بپرداز که سوال اقرب اشرف است در مباحث عقلی.
و مطلب عمده همین است که این بزرگترین کتاب الهی به نام انسان را فهمیده ورق نزده ایم،و به مطالعه مطالع کلمات و آیات آن بسر نبرده ایم،و از آن در همین حد عادی غازی و نامی و متحرک بااراده آگاهی یافته ایم.
شرح:عادت خلاف برکت است.
غرض این است که در راه اعتلای به معارج مقامات انفسی،و وقوف به مواقف این صحیفه الهی باید خدمت استاد کرد،استادی سفر کرده و زبان فهم.من هم مدعی نیستم که عهده دار تحدید حقیقی و تعریف واقعی آن هستم،و لکن از استمداد انفاس قدسی اولیای حق،با بضاعت مزاجتم در حد استطاعت و وسع،به وصف اسم و رسم آن میپردازیم،و در ارتباط با موضوع بحث،هدایایی که برخی از نتایج بحث است،اهدا مینماییم.ان الهدایا علی قدر مهدیها.
انسان،یک حقیقت ممتد از فرش تا عرش است که:ما جعل الله لرجل من قبلین فی جوفه،مرتبه نازله او بدن اوست که در این نشئه،بدن عنصری اوست که با همین وصف عنوانی بدن در حقیقت روح متجسد است،و ان شئت قلت.گوهری جسمانی است،که به اوصاف جسم چون شکل و صورت و کیفیت و کمیت و غیر ها متصف است.
شرح:اگر بخواهیم انسان را تعریف بکنیم میتوانیم بگوییم که کل نظام هستی از تمام عالم طبیعت و عالم مثال و عالم عقل و عالم اله را پر کرده است و یک وجود صمدی سعی است که از پایین ترین مرتبه ظهور وجود که عالم طبیعت است و ماده تا آن مفارقات و فوق مفارقات را پر کرده است،و در حقیقت همین جسم انسان هم روحی است که در قالب جسم در آمده است(جسم روح متجسد است و روح جسم متروح)
روح او گوهر نورانی است ،که از مشاین طبیعت منزه است،و آن را مراتب تجرد برزخی و عقلانی و فوق تجرد عقلانی و فوق تجرد عقلانی است که حد یقف ندارد و در هر مرتبه حکمی خاص دارد و در عین حال احکام همه مراتب ،ظهور اطوار وجودی اوست،ما لکم لا ترجون لله وقارا و قد خلقکم اطوارا
مرتبه نازله آن محاکی مرتبه عالیه اوست،چنانکه در سلسله طولیه وجود هر دانی ظل عالی است و نشئه اولی،مثال نشئه اخری است.و لقد علمتم النشاه الاولی فلولا تذکرون
از صادق آل محمد ماثور است که:ان الله عز و جل خلق ملکه علی مثال ملکوته،و اسس ملکوته علی مثال جبروته لیستدل بملکه علی ملکوته و بملکوته علی جبروته.