حال و همت
شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۸۸، ۰۳:۱۷ ب.ظ
بدانکه کسانی که گاهی اصحاب حال میشوند ،ارباب مکاشفه نمیگردند .مثلا به پیش آمد واقعه و حادثه ای چون به زیارت اهل قبور رفتن ،و یا مرگ کسی را دیدن ،و یا در مجلس وعظ و خطابه نشستن و یا به آفاتی روی آورده اند،و از این قبیل امور ممکن است که شخص تا مدتی حالی و سوزی و گدازی و التهاب و اضطرابی داشته باشند که کم کم چون بعد عهد منسی است آن حال از او گرفته شود،این چنین افراد به مکاشفات نمیگردند.
مکاشفات روزی کسانی میشود که صاحب همت اند و دوام و استقامت در طریقه دارند و این مطلب از فتوحات مکیه استفاده شده است و در آنجا عنوان گردیده است و کلامی در غایت جودت استو
بعضی از ارباب کمال فرموده اند :
الحال معنی یرد علی القلب من غیر اکتساب فاذا دام و صار ملکا یسمی مقاما،فالاحوال مواهب و المقامات مکاسب ،و الاحوال تاتی من عین الجود و المقامات تحصل ببذل المجهود.
۸۸/۰۵/۱۰
حضرت بحراعلوم به تجلیات ذاتیه ربانی اشاره کرده اند سوال داشتم که منظور ایشان جه بوده و تفاوت تجلیات ذاتیه ربانی با تجلیات ذاتیه روحانی جیست؟ خدا خیرتان دهد
ودوم اینکه : در زمان غیبت ضغری که مردم وجوهاتشان را به واسطه ی نواب به دست امام زمان ع میرساندند امام هنکام أغاز غیبت کبری توصیه ای در باره ی اینکه مردم وجوهات را جه کننج صراحتا امری فرموده ان یا خیر ؟