سوال و جواب(تعدد قدما)
جواب در اینجا مطلب به عکس ما اشتهر میباشد چرا که هیچ دلیلی نداریم که فیض الهی را از او منقطع کنیم و اگر به این مطلب قائل باشیم نقصی است که به ذات حق نسبت میدهیم.
از طرف دیگر،اصولا ذات حق"دو"برنمی دارد ،یعنی "لزوم دو قدیم"از ریشه بیجاست و نامعقول.
شما میتوانید چشم زید را ذهنا از خود زید جدا کنید و مستقلا مورد بحث قرار دهید و با دیگر زید را مورد بررسی قرار دهید که زید من هو و ماهو!
هر فعلی در عالم صورت میگیرد فاعلش اوست،در کتاب بحار الانوار،روایت است که در هنگام قضاءحاجت بگویید :الحمد لله الذی دفع عنی الاذی پس فاعل "دفع"اوست.
قیام و قعود ما در نمازاست ،افعالی که نماز گزار در نماز شب انجام میدهد بحول لله و قوته است،دزدی هم که نیمه شب،دزدی میکند بحول لله و قوته است کسی هم که زنا میکند بحول لله و قوته است ،یعنی این افعال و پدیده ها از حیث وجودی به ذات حق وابسته اند.