علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

۵۹ مطلب در شهریور ۱۳۸۸ ثبت شده است

حضور و مراقبت حجم:3.55mb format:mp3 دانلود


راهنمای دانلود
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۸۸ ، ۲۰:۱۸
مجنون
ادامه.......

قرآن کریم داستانی را از جناب یوسف_سلام اله علیه_نقل میکند که حضرت یوسف در زندان به یکی از هم بندهایش که در شرف آزادی بود ،فرمود:«اذکرنی عند ربک»یعنی وقتی که خلاص شدی،نزد پادشاه از ما هم یاد کن و به پادشاه بگو که یوسف بی گناهی در زندان است.همین امر ،موجب شد تا چند سال دیگر هم در زندان بماند.

       و قال للذی ظن انه ناج منهما اذکرنی عند ربک فانساه الشیطن ذکر ربه فلبث فی السجن بعض سنین [سوره یوسف آیه42]

اگر استعانت جستن از غیر خدا درست نباشد،پس تشنه چه کند؟به سمت آب نرود؟می گوییم:مهم معرفت است.آنچه در تمام مباحث توحیدی ،نقش اساسی و کلیدی دارد ،معرفت است.یعنی وقتی به آب رسیدیم،آن را وجه الله بدانیم و آن را از وجود خدا جدا ندانیم و بگوییم:این اراده،قدرت و هنر خداست که خودش را نشان داده است.وجه الله،از خدا،جدا نیست.

بنا براین اگر موثو را خدا دیدیم و گفتیم:«یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد»مشکلی نداریم.مشکل اینجاست که آب را یک پدیده مستقل در عالم بدانیم و بگوییم:ایم مستقلا موثر است. ولی اگر آب،خاک،آسمان،زمین و...را وجه الله بدانیم و بگوییم:پرتو قدرت خداست،پرتو اراده خداست و پرتو علم خداست که در این شیء افتاد این منافاتی با توحید ندارد.

ادامه دارد.........

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۸۸ ، ۰۹:۱۹
مجنون
کار فیلسوف این است که یک عمر در همین حد وسط دور می زند«می فزاید بر وسائط فلسفی».ولی صفی،دنبال الفاظ و حد وسط نیست،بلکه دنبال شهود حضرت حق است و آنچه برای او مهم است مشاهده است. و انسان با شهود و مشاهده آرام می گیرد.

آنها که به مقام عرفان رسیده اند،هنرشان این است که:دل اسباب را می شکافد و به مسبب پی می برند.یعنی معتقد میشود که مسببی،سببهای موجود در عالم را سبب کرده است.

مولانا در چند مورد_در مثنوی_بحث سبب را طرح کرد که قابل توجه و دقت است و اگر کسی بخواهد(در واقع)از عالم لذت ببرد و جهان برای او قابل تحمل شود،نیازمند به این است که:این بحث ها برایش خوب روشن شده باشد.مولانا می فرماید:

با حضور آفتاب خوش مساغ         روشنایی جستن از شمع و چراغ

بی گمان ترک ادب باشد زما       کفر نعمت باشد و فعل هوی

استعانت جستن از غیر خدا       مرد را بی شک فزاید ابتلا

[مثنوی-دفتر ششم-بیت3390و3391]

این نشانه حماقث انسان است که با وجود خورشید عالم افروز ،به سراغ شمعی برود.زیرا منبع تمام انرژیها_در عالم طبیعت_خورشید است.حال با وجود خورشید،روشن کردن شمع،بی شک نشانه حماقت است.

در نظام هستی اگر کسی با وجود خداوند،موجود دیگری را موثر بداند،نشان حماقت اوست و موجب ابتلای او به مشکلات است.

ادامه دارد........

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۸۸ ، ۱۸:۵۰
مجنون
دروس معرفت نفس>>>>>>>>>>            خرید

شرح دفتر دل>>>>>>>>>>                   خرید

انسان و قرآن>>>>>>>>>>>>>             خرید

وحدیت از دیدگاه عارف و حکیم>>>>>>        خرید

نهج الولایه>>>>>>>>>>>>                 خرید

صحیفه زمردین در سخنان حضرت سجاد>>>>>>        خرید

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۸۸ ، ۰۹:۴۵
مجنون
هدف از توحید صمدی این است که:انسان پله های معرفت را بالا برود و از علم الیقین به عین الیقین،و از عین الیقین به حق الیقین به برد الیقین،برسد و ببیند که:

      هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن

     اوست اول و آخر و ظاهر و باطن

کسانی که یک عمر دنبال استدلالند،به هیچ جا نمی رسند.اصلا تمام درس و بحث و استدلال برای رسیدن به مقصد است.کسی که از طریق استدلال می خواهد به خدا برسد ،اولا امکان ندارد،ثانیا جز یک مشت مفاهیم،هیچ عائد او نمی شود.

مولانا می فرماید:

جز به مصنوعی ندیدی صانعی           بر قیاس اقترانی قانعی

می فزاید بر وسائط فلسفی            از دلائل باز بر عکسش صفی

[مثنوی-دفتر پنجم-بیت569و569]

آنکه اهل استدلال است،عمری در حد وسط مانده است و وسائط،همان حد وسط در منطق است. در منطق،یک صغری و یک کبری و یک حد وسط است

بدین ترتیب:اصغر-حد وسط-اکبر.حد وسط:اکبر را بر اصغر بار میکند.مثلا میگویند:عالم مخلوق است.هر مخلوقی خالقی دارد،پس خالقی دارد.در این مثال«عالم»اصغر است،و مخلوق حد وسط است و خالقی دارد اکبر است.

کار حد وسط بار کردن اکبر،بر اصغر است.

گاهی حد وسط نظم است،می گویند:عالم نظم دارد،هر نظم،ناظم دارد،پس عالم ناظم دارد.

مثال سوم:عالم حرکت دارد،هر چیزی که حرکت دارد محرک دارد،پس عالم محرک دارد.در این قیاس حرکت حد وسط است. و گاه میگوییم:عالم،متغیر است،هر متغیری حادث است،پس عالم،حادث است.در این قیاس حد وسط متغیر است.

ادامه دارد.....

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۸۸ ، ۰۹:۲۲
مجنون
حضور و مراقبت2 فرمت:Mp3 حجم:4.60mb دانلود

راهنمای دانلود

برای دانلود سخنرانی های بیشتر از حضرت استاد صمدی(قده)و حضرت علامه(روحی فداه) به آرشیو موضوعی مراجعه فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۸۸ ، ۱۷:۵۲
مجنون
حضور و مراقبت1 حجم:5.80mb دانلود

برای دانلود سخنرانی های بیشتر به ارشیو موضوعی مراجعه فرمایید.راهنمای دانلود
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۸۸ ، ۱۲:۱۹
مجنون
حضرت علامه می فرمایند:

                    هدف انسان رسیدن به توحید صمدی است.

یعنی انسان باید پله های نردبان معرفت را بپیماید و بالا برود و از علم الیقین به عین الیقین و به حق الیقین و به برد الیقین برسد یعنی به جایی برسد تا بفهمد و ببیند که:

                 هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن

                 اوست اول و آخر و ظاهر و باطن[سوره حدید-3]

علم الیقین:عبارتست از این که انسان،از طریق استدلال و برهان،حقیقتی را بفهمد.ماند اثبات وجود آتش از طریق وجود دود.

مولانا می فرماید:

  خود هنر آن دان که دید آتش عیان       نه گپ دل علی النار دخان

[مثنوی،دفتر ششم،بیت3505]

هنر آن است که شخص،خود آتش را ببیند،نه اینکه بگوید:چون دودی هست پس آتش هم هست(و دود دلالت بر وجود آتش می کند)،جز سیاهی و تیرگی و روسیاهی برای او حاصل نیست.

مولانا،در این بیت،اوج معرفت را دیدن می داند. در حالیکه،اهل الله،اوج معرفت را شدن می داند.

حضرت علامه(قده)در اثارشان برد الیقین را اوج معرفت انسانی می داند و می فرمایند:

            روایات برد القین را در حکمت اخلاق مرتضوی(حکمت علی )آورده ایم.

انسان هنگامی که به مقصد و مقصودش رسید،یک آرامش و طمانینه برایش حاصل می شود که به آن آرامش و طمانینه و خنکی،برد الیقین می گویند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۸۸ ، ۰۹:۲۱
مجنون

عزیزان به علت مشکلات در سایت بلاگفا در این دو روزه از نوشتن مطلب جدید معذور بودم

در کتاب شریف هزار و یک کلمه که از حضرت علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)در شش جلد چاپ شده است حضرت علامه(قده) هزار و یک نکته و موضوع مهم را خاطر نشان کرده اند که بیشتر این کلمات در حد یک رساله مجزا هستند کلمه 319 این رساله شریف و نورانی که در جلد سوم این رساله به چاپ رسیده است فقط و فقط یک جمله است ولی از لحاظ بار معنایی و کاربردی بسیار مهم است و آن این است:


مهمترین صنعت و هنر دینی آدم سازی و مدینه فاضله به بار آوردن است

ص320-نکته319-جلد سوم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۸۸ ، ۰۷:۲۹
مجنون
طهارت کرمان2 فرمت:mp3 دانلود

برای دریافت فایل های این سلسه بحث یا سخنرانی های عرشی دیگر از حضرت استاد صمدی آملی به آرشیو موضوعی وبلاگ مراجعه فرمایید.

راهنمای دانلود

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۸۸ ، ۰۹:۱۵
مجنون
سخنرانی صوتی استاد صمدی آملی در شهر کرمان(طهارت)1 فرمت:Mp3 دانلود
راهنمای دانلود

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۸۸ ، ۱۷:۰۰
مجنون
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۸۸ ، ۱۲:۴۲
مجنون
ابن فناری که یکی از عارفان بنام است ،در فصل دوم فاتحه مصباح الانس،علم ریاضی را علم ایقانی بدون اختلاف معرفی کرده است.در سیر حکمت در اروپا در ترجمه افلاطون آمده است:«وی در بیرون شهر آتن باغی داشت که وقف علم و معرفت نمود.مریدانش برای درک فیض تعلیم و اشتغال به علم و حکمت ،آنجا گرد می آمدند و چون آن محل آکادمیا نام داشت فلسفه افلاطون معروف به حکمت آکادمی شد و پیروان آنرا آکادمیان خواندند و امروز در اروپا مطلق انجمن علمی را آکادمی میگویند.

گفته اند که بر سر در باغ آکادمی نوشته بود:«هر کس هندسه نمی داند وارد نشود»

و نیز قفطی در تاریخ الحکماء گوید:حکمای یونان بر ابواب مدارسشان می نوشتند که:کسی که اصول اقلیدس را نخوانده است،در این مدرسه وارد نشود.

یکی از آداب و رسوم پسندیده علمای پیشین این بود که در هر فنی به خصوص در علوم عقلی،هرگاه می خواستند مثالی بزنند،بسیار به مسائل ریاضی مثال میزدند ،مثلا مولی عبد الله یزدی  در حاشیه بر تهذیب منطق تفتازانی که از کتب منطقی دوره دوم محصلین است در بیان اجزای علوم چند قضیه هندسی را به عنوان مثال نقل کرده است،و معلوم است که این عمل تا چه اندازه در تشویق و تحریص محصل ابتدایی و ترغیب او به فرا گرفتن علوم ریاضی اهمیت به سزا دارد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۸۸ ، ۱۰:۵۳
مجنون
انسان،در مقام حضور به اندازه ای داغ  می شود که چه بسا  آتش می گیرد.مثلا خیلی عجیب است که نوعا در عرفات آتش سوزی میشود.در عرفات که مفام عرفه هم هست،آتش شوق و حرارت مراقبت سنگین،گاه انسان را بی تاب می کند و این سوزش آتش عشق در جان انسان منجر میشود که در عرفات آتش سوزی ها پیش آید اگر چه مسبب این آتش سوزی ها چراغ یا نور شدید  خورشید و امثال ذلک معرفی میگردد اما حقیقت فوق این مقدار است اما اینکه آن چگونه حقیقتی است این زمان بگذار تا وقت دگر.

حضور و مراقبت اثر حضرت استاد صمدی آملی(قده) ص 81 و 82

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۸۸ ، ۱۷:۲۸
مجنون
سخنرانی یک تاریخ ۷۸/۰۶/۰۵ دانلود
سخنرانی دو تاریخ ۷۸/۰۵/۲۹ دانلود
سخنرانی سه تاریخ ۷۸/۰۵/۲۲ دانلود
سخنرانی چهار تاریخ ۷۸/۰۵/۱۵ دانلود
سخنرانی پنج تاریخ ۷۸/۰۵/۰۱ دانلود
سخنرانی شش تاریخ ۷۸/۰۴/۱۰ دانلود
سخنرانی هفت تاریخ ۷۸/۰۳/۲۴ دانلود
سخنرانی هشت تاریخ ۷۸/۰۳/۲۰ دانلود
سخنرانی نه تاریخ ۷۸/۰۲/۰۷ دانلود
سخنرانی ده تاریخ ۷۷/۰۷/۲۴ دانلود
سخنرانی یازده تاریخ ۷۶/۰۲/۲۷ دانلود
سخنرانی دوازده تاریخ ۷۶/۰۴/۱۳ دانلود
سخنرانی سیزده تاریخ ۷۶/۰۴/۲۴ دانلود
سخنرانی چهارده تاریخ ۷۶/۰۹/۲۸ دانلود
۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۸۸ ، ۱۸:۲۱
مجنون