قرآن برهان عرفان از هم جدایی ندارند
چهارشنبه, ۳ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴ ق.ظ
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایى ندارند در دفتر دل هم این نکته ثبت است که:
چو بینى آیت قرآن فرقان بدان آن عین عرفانست و برهان
نباشد این سه را هرگز جدایى که هر یک نیست جز نور خدایى
خدا داند که صرف ژاژ خایى است که گوید این سه را از هم جدایى است
سه باشد ار ذکاء و شمس و بیضا نباشد جز یکى از حیث معنى
قلم در رد معرفت فکرى زدن، و خط بطلان به منشورات براهین عقلى کشیدن، و دین الهى و فلسفه الهى را جداى از هم داشتن و پنداشتن ستمى بس بزرگ است. و در عین حال تمیز بین دو نحو ارتزاق لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم را ندادن سخنى سخت سست است. هیچگاه بشر نمىتواند از منطق و برهان بىنیاز باشد چنانکه از وحى و رسالت؛ و بالاخره اگر عارف بخواهد فرضا یکى از مطالب فلسفى را رد کند باید با دلیل رد کند و دلیل خود فلسفه است.
اولیاى دین ما علیهم السلام در مقام احتجاج و استدلال بطریق فکر و نظر اقدام مىفرمودند چنانکه کتاب احتجاج شیخ اجل طبرسى و کتاب احتجاج بحار و دیگر جوامع روائى در این مطلب سند زندهاند. بلکه خود قرآن مجید در این موضوع حجتى گویا است کما لا یخفى على أهله. مبناى پیشرفت عقل و هشدارى بشر به احتجاج و استدلال است که به سه قسم برهان و خطابه و جدال احسن تقسیم مىشود چنانکه قرآن کریم بدان
ناطق است که:
ادْعُ إِلى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ(نحل126)
تفصیل آنرا در رساله قرآن و انسان عنوان کرده ام.
نکته399 هزار و یک نکته
۹۳/۱۰/۰۳