علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

تجلیل از مقام علمی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

جمعه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۱:۱۲ ب.ظ

به گزارش  خبرگزاری فارس، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه

در سومین همایش طبیب روحانی که اختصاص به بزرگداشت

آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی داشت، گفت: ایشان از مفاخر روزگار و از چهره‌های

برجسته جهان معاصر هستند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه سالیان سال است که از کلاس‌های درس این عالم فرزانه کسب فیض می‌کند هر چند که بنده کوچکتر از آن هستم که بخواهم مقام ایشان را توصیف کنم.

آملی لاریجانی گفت: بنده وقتی به مجموعه آثار ایشان توجه می‌کنم حیرت می‌کنم که غیر از عشق به خداوند در آثار ایشان چیزی یافت نمی‌شود و به واقع جای حیرت دارد که در تمام آثار ایشان توحید موج می‌زند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه علامه حسن‌زاده آملی فارغ از همه تجملات و زیورآلات دنیایی با کمال تواضع به حیات علمی ادامه داده است، اظهار داشت: آثار ایشان بدون کوچکترین تعلق دنیوی به رشته تحریر در آمده است.

وی تصریح کرد: برای من نکته جالبی است که چه سری نهفته است که عالمان دینی ما خصوصاً علامه حسن‌زاده در آثارشان تفاوت فاحشی با سایر علمای جهان دارند گویی آثار ایشان با حق و مقام حق‌ تعالی گره خورده است.


آملی لاریجانی به بیان 4 معرفت برای کسب چنین درجه‌ای اشاره کرد و گفت: در معرفت اول از منظر قرآن دنیا محل زینت و مظهری از لهو و لعب است و زمانی که عالمان از این لهو و لعب دوری می‌کنند و به مظاهر دنیوی توجه نمی‌کنند به درجه اول معرفت رسیدند.

وی افزود: بسیاری از حرکت‌های ما حرکت برای گذران زندگی، کسب مال، حب دنیا و تفاخر است و  حتی علومی هم که ما یاد می‌گیریم که البته یادگیری آن لازم است دنیوی بوده و گاهی همین علوم اسباب تفاخر می‌شود.

وی با اشاره به نگاه امروز بشر درباره عقل و علم معرفت عنوان کرد: عقل امروز تبدیل به یک عقل ابزاری شده است که یکی از ویژگی‌های دنیای مدرن همین استفاده از عقل ابزاری است که البته این برخلاف تصور قرآن از عقل است چراکه قرآن صاحبان عقل را اولوالالباب ذکر می‌کند؛ کسانی که دائماً مشغول ذکر خداوند هستند.


رئیس قوه قضاییه یادآور شد: شاید این عالمان، بهره‌ای از علوم دنیایی نبرده باشند و از نظر دانشمندان جایگاهی نداشته باشند اما از نظر قرآن جایگاهی رفیع داشته و آنها عاقل هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع زهد اشاره کرد و گفت: زهد، انسان را به سمت ذکر خداوند می‌کشاند و زاهدان از تفاخر به دور بوده و مظاهر دنیایی آنها را اسیر نکرده است.

آملی لاریجانی در توضیح معرفت دوم اظهار داشت: بنیاد هستی بر حقیقتی استوار است که در همه عوالم، ظاهرش همان حقیقت حق تعالی است. از نگاه قرآن همه دنیا مظهری از حق تعالی است و عالمان دینی نگاهی خارج از نگاه دنیوی داشته و می‌دانند نوری که در زمین و آسمان تلألؤ دارد نوری نیست مگر نور ذات حق تعالی.

رئیس قوه قضاییه گفت: اگر انسان به این تلقی برسد و به این معنا مفتخر شود که همه چیز در گرو یک حقیقت به نام حق تعالی است آن موقع مسیر حرکت انسان فرق می‌کند؛ مالکیت خداوند نه تنها یک مالکیت حقیقی است و از سلطنت اعتباری به دور است بلکه یک سلطنت واقعی دارد و آنگاه که عالم دینی تصویرش از دنیا این چنین باشد این تصویر در آثار وی و حرکات آن نیز نمود پیدا می‌کند.


آملی لاریجانی در بیان معرفت سوم عنوان کرد: این معرفت حقیقت کمال قرب الا‌الله است به این مفهوم که انسان به قرب الهی باید نزدیک شود و هدفی جز این ندارد، انسان اگر انتصاب خودش را به خداوند اینگونه تصویر کند که خداوند متعال از رگ گردن به او نزدیکتر است آنگاه به جز خدا نمی‌بیند و به جز رضای او قدم بر نمی‌دارد.

رئیس قوه قضاییه در بیان معرفت چهارم به مسیر طولانی انسان برای رسیدن به حق تعالی اشاره کرد و گفت: در این مسیر عالمان علوم دینی به شرح صدری می‌رسند که آنها را در رسیدن به خداوند کمک می‌کند، البته این شرح صدر علاماتی دارد نظیر کاسته شدن از بار غرور افراد و اعتقاد راسخ به دار آخرت و همچنین دستیابی به استعداد برای رفتن از این دنیا.


وی ادامه داد: انسان آفریده شده برای بقاء و اگر به این حقیقت و هدف به طور واقعی اعتقاد پیدا کند آنگاه دنیا برای او محلی می‌شود برای کسب توشه و محلی می‌شود برای کسب معرفت حق تعالی.

آملی لاریجانی در پایان سخنان خود، در خصوص مقام علامه حسن‌زاده آملی تصریح کرد: ایشان در تمامی آثارشان به معرفت نفس اشاره داشتند و نامه‌ای را که از میرزا جواد آقا ملکی به یادگار مانده بود را تصحیح کرده و منتشر کرده است.

* علامه حسن‌زاده آملی لحظه‌ای را دور از تحقیق و تحصیل نگذرانده‌ است


در بخش دیگری از این مراسم سیدهادی موسوی دبیر اجرایی سومین همایش طبیب روحانی در این مراسم اظهار داشت: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور در کنار پیشرفتهای علمی، آموزشی و تحقیقاتی مسئولیت سنگینی را در حوزه نشر فرهنگ دینی و اخلاق برعهده دارد و گام‌های اساسی در این راستا برداشته است.

وی برگزاری همایش طبیب روحانی را یکی از سرفصل‌های نشر فرهنگ دینی برشمرد و افزود: شخصیت آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی در علوم مختلف مانند تفسیر، فقه، علم کلام، طب قدیم، نجوم، ادبیات، منطق، فلسفه، عرفان و اخلاق سرآمد است و گویی ایشان در جست‌وجوی همه دانش‌ها بوده‌اند.

موسوی تصریح کرد: علامه با کتاب و کاغذ همنشین بوده است و لحظه‌ای را دور از تحقیق و تحصیل نگذرانده‌اند.


محمدرضا منصوری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز خاطرنشان کرد: برگزاری این گونه همایش‌ها به خاطر هماهنگی و تلفیقی است که باید بین طبیب روحانی و جسمانی وجود داشته باشد و ما طبیبان جسمانی نیاز مبرم‌تری برای درمان دردهای روانی و کمبودهای روحی به طبیبان روحانی داریم.

وی با تأکید بر اینکه تزکیه و تعلیم همان طور که در قرآن هم اشاره شده باید در کنار هم باشد، افزود: بنابر خواسته و تلاش امام راحل و مقام معظم رهبری باید برای وحدت حوزه و دانشگاه تلاش کنیم که برگزاری این گونه بزرگداشت‌ها می‌تواند مفید واقع شود.

به گزارش فارس، آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی در سال 1307 هجری شمسی در روستای ایرا از توابع شهرستان آمل چشم به جهان گشود و از سن 6 سالگی تحصیل را در مکتب‌خانه روستا آغاز کرد.

وی در سن 16 سالگی تحصیلات کتب ابتدایی را در میان طلاب علوم دینی در مسجد جامع آمل آغاز کرد و در سال 1329 هجری شمسی برای تکمیل تحصیلات حوزوی عازم تهران شد.

وی در ابتدا در مدرسه حاج ابوالفتح به شاگردی حاج میرزا ابوالحسن شعرانی طی طریق کرد و در سال 1342 برای تکمیل دانسته‌های خود به قم عزیمت کرد.

عالمان دینی او را جزو آخرین نسل از عالمان بزرگ همه فن‌حریف دینی می‌دانند چرا که علاوه بر علوم حوزوی ریاضیات، نجوم، طب، ادبیات، فلسفه و منطق او را در مقام استادی بزرگ می‌دانند و در کنار آن به زبان فرانسه مسلط و شاعری چیره‌دست است و او را با القابی چون «ذو الفنون»، «ابو الفضائل» و «نجم‌الدین» می‌شناسند.

آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی صاحب بیش از یکصد تألیف بوده و نظریاتش در فلسفه، چالش برانگیز است. کتاب‌هایی چون معرفت نفس، نهج‌الولایه، رساله نور علی نور، ذکر و ذاکر و مذکور، گشتی در حرکت، وحدت از دیدگاه عارف و حکیم و دیوان اشعار از جمله تألیفات این عالم بزرگ دینی است.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۲۷
مجنون

نظرات  (۱)

حُسن که تو را حَسن بکرددمی به من نظر بکرددید که هیچ نیستملاجرمم زغن بکرد

کپی شده از tarabnak.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">