علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

روز 25 ماه ذی القعده روز دحو الارض

پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۸۸، ۰۹:۴۱ ق.ظ
فردا که مصادف است با بیست و پنجم روز از ماه شریف ذی القعده که روز دحو الارض یا روزی که زمین از قبه الارض که در این دوره انسانی از زیر کعبه بوده است گسترده شده است.

یکی از بحث های شریفی که در علم شریف هیئت مطرح است بحث میل کلی است که شرح مبسوطش را باید در دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی و رساله شریف میل کلی که به قلم مبارک حضرت علامه ذوالفنون حسن زاده آملی(روحی له الفداه)است بیابیم.

بحث میل کلی بحث بسیار مفصلی است که شرح آن در اینجا نمی گنجد ولی غرض از آن بحث این است که یکی از نتایجی که از بحث میل کلی می شود رتق فتق سماوی و رتق و فتق ارضی است که در قرآن هم در سوره انبیا در آیه شریفه 32 بدان اشارتی رفته است که:اولم یر الذین کفروا أن السماوات و الارض کانتا رتقا ففتقناهما.

در حقیقت بنا بر بحث میل کلی می توان گفت که دوره های متعددی انسان ها بر روی زمین زیسته اند و بعد از مدتی که اگر معدل النهار و منطقه البروج در سطح یکدیگر باشند رتق است و اگر معدل النهار از منطقه در آمده باشد گوییم فتق پیش آمده است و دوره انسانی جدید پیش می آید که بنا بر محاسبات انجام شده حدود 1860000 سال بعد این دوره زندگی بر زمین پایان می یابد و تماما کره زمین را آب فرو می گیرد(یعنی معدل بر منطقه قرار میگیرد)

خلاصه.......

دحو الارض گسترده شدن زمین از قبه الارض_یعنی از بر آمده ترین جای زمین_است،بدین سبب که شعاع استوایی زمین طولانی تر از شعاع قطبی آن است چه اینکه زمین در حدود قطبین اندک فرو نشستگی دارد،و در حدود دایره استواء اندک  بر آمدگی لاجرم به سبب تطامن مذکور،نصف قطر استوایی زمین اطول از نصف قطب قطبی آن است،و در نتیجه زمین کرده تام نیست،بلکه شبیه به کرده و شلغمی شکل است.

که حضرت استاد علامه در درس 16 دروس معرفه الوقت و القبله،و درس 46 و 50 دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی بحث مفصلش را آورده اند.

که این بحث را جناب شیخ الرئیس ابن سینا در فصل ششم مقاله دوم از فن پنجم طبیعیات شفاء آورده است و قیامت را بدین معنی گرفته است.

این روز بسیار روز شریفی است که به قولی در روایت آمده است که روز گسترده شدن رحمت الهی است و روزه این روز بسیار شریف است و یکی از چهار روزی است که در طول سال به روزه اش تأکید شده است.

ان شاءالله در فهم حقایق و معارف نظام هستی هر چه بیشتر و پیشتر کوشا باشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۸/۲۱
مجنون

نظرات  (۲)

سلام بر مجنون عزیز
از مطلبتون استفاده کردم.
سوالی داشتم که امیدوارم لطف کرده و پاسخ بدهید
کدام انسان مسجود ملائکه بود انسان کامل یا انسان بما هو انسان؟
پیشاپیش متشکرم
سلام
سری بزنی گناهی نکرده ای...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">