علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

{ background:url(image.png) no-repeat center; }

علامه حسن زاده آملی

نکته های عارفانه زندگی علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)

علامه حسن زاده آملی

این وبلاگ قصد بر آن دارد که شمه ای از بارقه های نوریه علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(روحی فداه)را به نفوس مستعده بچشاند.
که اگر مورد پسند افتد ما را بسند است.
حقیری از دل عالم
رسول سالارکریمی(مجنون)

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

بحث عرفانى اسم جلاله (( الله ))

دوشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۸۸، ۰۷:۵۶ ق.ظ
بحث عرفانى اسم جلاله (( الله ))
همه اسماى حسناى الهى به اسم شریف (( الله )) برمى گردند که الله مستجمع همه اسماء و صفات حق است . چه اینکه اصول اسما نود و نه تا هست که اسم شریف جلاله (( الله )) اصل همه این اصول است .

اگر دو طرف (( الله )) به جمل ابجدى جمع شود و مجموع این دو که مى شود شش را تقسیم بر حروف چهارگانه (( الله )) کنیم خارج قسمت را که یک و نیم است در عدد (( الله )) که شصت و شش است ضرب کنیم مى شود نود و نه که عدد اسماى حسنى است . صورت عمل 1+5=6-4=5/ 661=99.
و نیز گفته شده است که (( الله )) اسم اعظم است و کعبه همه اسماء انسان کامل است یعنى انسان کامل است که (( عبدالله )) است و مظهر اتم و اکمل او است .
اسم شریف (( الله )) در همه اسماى الهى متجلى است و لذا آن را نسبت به دیگر اسما دو اعتبار است ؛ یک آنکه ذات او را در هر یک از اسماء ظهورى و اعتبار دیگر اشتغال او مر همه اسما را از حیث مرتبه الهى است .
پس به اعتبار اول مظاهر همه اسماى الهى مظهر این اسم اعظم اند چون ظاهر و مظهر در وجود یک حقیقتند که کثرت و تعدد را در آن راهى نیست اگر چه در عقل هر یک از این دو از دیگرى ممتاز است ، همانند آنکه اهل نظر در مورد وجود ماهیت چنین گویند که در خارج یک شى ء اند ولى در عقل متمیزند.
و به اعتبار دوم همانگونه که کل مجموعى مشتمل بر همه اجزایى است که عین آن کل اند، اسم شریف (( الله )) هم در مرتبه الهیه مشتمل بر همه اسماء است و لذا گفته شده است که این اسم مستجمع همه اسماء و صفات کمالیه حق است به همین مطلب جناب محقق قیصرى در فصل هشتم از مقدماتش بر شرح فصوص الحکم تنصیص کرده است .
در نکته سیزدهم هزار و یک نکته آمده است :
الله ذاتى و صفاتى است الله ذاتى واجب الوجود متسجمع جمیع صفات کمالیه است بسم الله الرحمن الرحیم . الله صفاتى الهیت او است . الهیت به لحاظ تدبیر و رب بودن است (( الحمد الله رب العالمین )) پس الله در فاتحه تکرار نشد. چنانکه روح انسان را من حیث هو مدبر بدن خود است نفس گویند ذات واجب الوجود را به لحاظ تدبیر و رب بودنش در مظاهر غیر متناهیش اله گویند.هو الذى فى السماء اله و فى الارض ‍ اله
از اسم شریف (( الله )) به جامع و امام الائمه نیز تعبیر مى کنند که جناب صدر المتالهین در فصل 29 از مرحله 6 اسفار آورده است .
جناب مولى صدرا در تفسیر فاتحه ذیل بسمله فرمود:فاسم الله عند اکابر العرفاء عبارة عن مرتبه الالوهیة الجامعه لجمیع الشوون و الاعتبارات و النعوت و الکمالات ، المندرجه فیها جمیع الاسماء و الصفات التى لیست الا لمعات نوره و شوون ذاته و هى اول کثره وقعت فى الوجود برزخ بین الحضرة الاحدیه و بین المظاهر الامریه و الخلقیه و هذا الاسم بعینه جامع بین کل صفتین متقابلتین او اسمین مقابلین ... قال بعض اهل الله : الوجود الحق هو الله خاصه من حیث ذاته و عینه لا من حیث اسمائه
سپس در فصل دیگرى در ادامه بحث (( الله )) مى گوید:اعلم یا ولیى - نور الله قلبک بالایمان - ان اکثر الناست لا یعبدون الله من حیث هو الله و انما یعبدون معتقداتهم فى ما یتصورونه معبودا لهم فالهتهم فى الحقیقه اصنام وهمیة یتصورونها و ینحتونها بقوة اعتقاداتهم العقلیة او الوهمیة و هذا هو الذى اشار الیه عالم من اهل البیت علیه السلام و هو محمد بن على الباقر علیه السلام :کلما میز تموه باوهامکم فى ادق معانیه فهو مصنوع مثلکم مردود الیکم - الحدیث اى فلا یعتقد معتقد من المحجوبین الذین جعلوا الاله فى صور معتقدهم فقط الها الا بما جعل فى نفسه و تصوره بوهمه فالهه بالحقیقة مجعول لنفسه ... و اما اکمل من العرفاء فهم الذین یعبدون الحق المطلق المسمى باسم الله ... و اما الانسان الکامل فهو الذى یعرف الحق بجمیع المشاهد و یعبده فى جمیع المواطن و المظاهر فهو عبد الله ...
جناب موید الدین جندى که اولین شارح فصوص الحکم است در شرح فصوص الحکم در ده مبحث در اسم جلاله (( الله )) بحث کرده است در مبحث خامس آن از دیدگاه و مشرب تحقیق این اسم را علم براى ذات غیبیه غنى از عالمین یعنى علم براى موجد از حیث ارتباط عالم به او، و ارتباط او به عالم است . و در بحث سادس ، آنرا تتمیم مى کند که ذات حق را دو اعتبار است و اسم (( الله )) به اعتبار ثانى است و نتیجه مى گیرد که فهو علم لذات الالوهیه لا للذات المطلقه عن الاعتبارات و سایر النسب و الاضافات فانهم و در مبحث سابع در اختصاص این اسم به تقدم و موصوفیت بر غیر و اینکه او مسماى همه اسماء و صفات و نسب و اضافات است بحث مى کند که چون اسم (( الله )) الوهیت دارد لذا مشتمل بر حقایق کلیه است که امهات همه اسمایند که آنها را امهات جمیع گویند و آن حیات و علم ، و اراده و قدرت است و لذا مستحق آن است که مقدم بر همه و موصوف همه اسماء و صفات باشد. پس الله را احدیت جمع است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۵/۲۶
مجنون

نظرات  (۱)

۲۶ مرداد ۸۸ ، ۰۸:۲۰ شفیعی مطهر
با سلام و سپاس از ابراز لطف و محبت شما
بنده نیز توفیقی داشتم روزی در آب اسک مهمان حضرت آیت الله حسن زاده باشم.
آموزه های جالبی از محضر ایشان دارم .
در کسب رضای حق موفق باشید .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">